- Är provokationen viktigare än budskapet?


(skärmdump av Vilks hackade hemsida som precis nu verkar vara omdirigerad..hmm)


Lars Vilks, konstnären som blev attackerad under en föreläsning i går kväll,
11/5, i Uppsala verkar föra sitt eget lilla korståg mot muslimerna och islam,
eller om han nu anser sig kämpa i yttrandefrihetens namn,
och har under dagen fått genomlida en period av hackad hemsida


Att jag inte förstår anledningen till att vi inte ska få avbilda Muhammed
är ju en sak, det kan jag reta mig på måste jag erkänna, men att då
välja att på något sätt hålla liv i eländet tycker jag känns löjligt.....


I går hänvisade han till det Futuristiska Manifestet, 1909 genom att
säga att konst inte kan vara annat än våld, grymhet och orättvisa,
ska det vara förklaringen till att han visade filmen med iranska bögar
utklädda i Muhammed-masker av Sooreh Heras?


Jag vet inte, helt allvarligt, om det är värt att kriga om precis allt.
Yttrandefrihet jo men visst, det har vi väl alla, men likväl som att
jag faktiskt tänker mig för innan jag säger något till grannen, min
vän, den första bästa jag passerar så känns det som att vi borde
ta till oss det beteendet även inom konsten?


(jooo, jag gick i taket över Anna Odell också...samma fast tvärsom liksom)



Undrar hur bra han hade känt det, Vilks alltså, om han istället
referat till punkt 9 på det där tidigare nämnda manifestet?


"Vi vill förhärliga kriget - världens enda hygien - militarismen, patriotismen, anarkistens
destruktiva handling, de sköna idéer för vilka man dör samt föraktet för kvinnan."


Inte känns det så svårt att förstå att Filippo Tommaso Marinetti
valde att bli medlem i det Fascistiska Partiet som ivrig anhängare
till Mussolini .... Inte alla getter hemma i det stallet..

(bland är det faktiskt väldigt skönt att nästan ingen läser min blogg,
jag vågar försöka mig på att tänka tankarna högt även om de sällan
är genomtänkta ;-))



 

 

Hitlurad av en länk på den hackade sidan fann jag

en väldigt intressant film på Youtube som ni borde

titta och framför allt lyssna på

 

Hur tänker ni när ni hör orden islam och muslim?

1 Pia:

skriven

Alldeles för tungt ämne för mig ikväll.. jag får be att få återkomma!!! Har huvudet under armen just nu så det blir nog inte så många lysande synpunkter! ;o)

Kram på dig!

2 klartexten:

skriven

Provokationen ÄR budksapet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: