-Rent skitsnack, Anna Odell!!!


Bild från Aftonbladet



I onsdags tog sig Anna Odell, elev på Konstfack, an sitt makabra examensprojekt att genom att spela psyksjuk bli tvångsintagen på Psykakuten..... Vad ända in i h-vete sysslar människan med är min direkta fråga?????? Genom att starta ett bråk med polisen, spela psykotisk och självmordsbenägen så blev hon alltså intagen på akutpsyk, allt i sitt jävla konstprojekts anda... (ursäkta mitt språk men det här upprör mig, mycket!)

Trots en natt med bältning och tvångsmedicinering inser inte människan att hon har gått över alla gränser utan säger att:
"wallraffandet som psykiskt sjuk är en del i ett större konstverk som inte blir klart förrän i maj.

Innan dess vill hon inte närmare förklara det.

- Jag vill inte riskera mitt projekt. Men det är noga genomtänkt och ingen ploj."

"Konstfacks ledning är medveten om Anna Odells projekt och har diskuterat de etiska och juridiska aspekterna med

henne.

- Sedan fick hon själv fatta beslutet om hon ville gå vidare, säger prefekten Olof Glemme."

Som tur var kommer St:Görans ledning att polisanmäla händelsen och jag misstänker att David Eberhard, chef och överläkare på psykakuten vid S:t Görans sjukhus i Stockholm säkert kommer att kommentera det här mer konkret så fort tillfälle bara ges.

Titta gärna in hos TIna och läs hennes blogg om just David Eberhard, väldigt intressant och ger oss en vink om ett annat sätt att möta upp en del av det ökade trycket inom psykiatrin. Sen fortsätter jag bara att fördöma denna Anna Odell, maken till respektlöshet inför andra människors plåga har jag sällan varit med om, konsten är viktigare än livet kanske hennes motto kan lyda, hoppas bara att hon själv kommer att få prova på samma medicin....

Artikel i Aftonbladet

1 gladulle:

skriven

Ja ibland går det inte alls att förstå hur vissa är funtade.

2 litentanta:

skriven

nä, det verkar bara vara .... vi satt ju o såg King Kong igår och jag konstaterade att det är tur att vi, som i mänskligheten, har slutat att stirra ut konstigheter.. (fast det blev ju fel rakt av då vi ju fullständigt frossar i alla konstiga dokumentärer vi bara kan hitta av...) men det här var liksom steget längre, personalen upplevde det ju som kränkande tom, att andra patienter INTE mår bra av det är ju självklart (för alla andra än den här Anna Odell)...

3 virpi:

skriven

Jag blev vansinnigt arg när jag såg detta.

Konst!My ass.

För ett par år sen var det en "konstnär" som högg

huvudet på hönor och satte dom på fingrarna.

Tog bilder och kallade det konst!

Skrev ett långt och argt inlägg till tidningen men dom tog inte in det.:)

Kram

4 litentanta:

skriven

Det verkar vara möjligt att spåra konst i ALLT numer, så länge det "drabbar" nån annan ivf... klart att du inte fick tycka till om den konstnären, antar att det blev för "starkt" för media, de kan trycka vad som helst (vilket ju ger en sporre till de sk konstnärerna....) men om vi som läsare/samhällsmedborgare reagerar...då blir det tyst...



kramen bakas!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: