- Var står du i aktiv dödshjälp-frågan?


 

 

För mig var det ganska enkelt, har varit i kontakt med sjukvården

många gånger, man kan ju säga att jag föddes in i rollen som anhörig

och eftersom att jag även begåvats med allt från en jädra "kan själv!"-anda,

enkelt översatt tjurighet, och fått prova på en del krämpor....

 

Om man inte är inne i en akut depression eller annan sjukdom som

påverkar ens mentala förmåga, ens intelligens

och lider av en kronisk sjukdom som bara leder åt ett håll,

då är det självklart att man ska ha rätten till sin egen "död".

 

 

Klart att anhöriga kommer att drabbas hårt, skulle inte kunna tänka mig

ett värre scenario än om dottern skulle hamna i det läget och då skulle

välja att avsluta sitt liv, med eller utan aktiv dödshjälp, men samtidigt så

skulle jag respektera hennes val (o du lillrompa, att jag tagit dig som

exempel är bara för att du ju är det viktigaste jag har, ok? löööv!)

 

 

Vem är jag, oavsett utbildning/yrke eller relation till den sjuke

att vägra en människa rätten till att slippa leva vidare ett liv

helt hänvisat till andra och ett liv som kan komma att fortsätta

långt efter att man själv slutat vara medveten om det...

 

 

Likväl som jag är anmäld som donator så vill jag

ge ett rungande ja till rätten till sin egen död.

 

 

1 Katta & Doriz:

skriven

Jag är för dödshjälp. Dels såg jag min mamma tyna bort i canser, när det enda hon ville var att dö. Där satt vi anhöriga och led för att vi såg henne lida. Hade det inte varit bättre att ge henne den där megadosen morfin lite tidigare så hon slapp sista tiden. Slutet blir ju densamma ändå.

Sedan lider jag av en sjukdom som tyvärr kommer ta mitt liv en dag. Då vill jag ha rätten att bestämma när det räcker. Mitt liv är mitt liv, då ska jag få bestämma när jag vill dö också.

2 en mänsklig rättighet:

skriven

´Skrev mitt dödstestamente 1982

förnyar det med jämna mellanrumingen i min omgivning är ovetande om min önskan.

Jag är nu vid den punkten då det börjar bli dax

Jag får nu antingen riskera att jag väntar för länge

så jag inte kan ta mig själv av daga eller ta mitt lliv i förebyggande syfte.

Jag kan förstå den sjukvårdspersonal som inte vill

hjälpa mig när dagen är inne,men de som är för dödshjälp dorde få hjälpa mig


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: