- Att ärva eller inte ärva, är inte frågan...


Man upphör aldrig att förvånas vad gäller Försäkringskassan,
det är en tragisk sanning som bekräftas gång efter annan i
fall efter fall.


"Anna" ärvde fonder i ett grannland, placerade och inte tillgängliga
förräns 2015 finns dryga 400 000 :-. Dessa fonder klassas som
"Annas" förmögenhet, återigen oavsett det faktum att hon inte har
någon som helst tillgång till dem, och DÅ slår Försäkringskassan till!



"Anna" hamnar nu i det vansinniga läget att FK sänker hennes bostads-
bidrag, hennes totala inkomst per månad blir 6000:- vilket ser till att
hon hamnar under existensminimum och hänvisar alltså till det arvet
hon INTE kan använda sig av.....



Efter att ha läst in sig på vilka regler som gäller inför bostadsbidrag
säger Ann-Sofie Blomkvist, presschef på FK såhär:

"– Lagen är tydlig. Har man en förmögenhet över 100 000 kronor räknas 15 procent
som inkomst.  Här finns det inga undantag för vuxna.
"


Att pengarna inte finns till hands spelar ingen roll:

"– Det är samma sak ändå. Det är förmögenheten som räknas, så ser det ut enligt lagen."


Fick ärva - miste bidraget - SVD 14/7-10


liten fotnot..... "Anna" har även en sjukdiagnos i
bagaget, ADHD och ett lätt förståndshandikapp,
känns oerhört logiskt att hon ska behöva söka
socialbidrag för att klara sin överlevnad.......
1 Katta & Doriz:

skriven

Jag har en ärvd pensinsförsäkring efter min morbror. Jag får ut 77 kronor i månaden. De 77:- har gjort allt till ett helvete. Jag kan inte få ut pengarna på ett bräde, fast Försäkringskassan räknar med att jag har dem. Jag kan inte säga upp försäkringen, vilket jag försökt. Så hur jag än gör får jag lida för 77;- i månaden i tio år till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: