- Var är alla röda politiker nu????? Vi behöver ju hjälp för tusan!



Debatt mellan CHP och Veronica Palm kring sjukförsäkringen

"De tre första månaderna var en introduktion där man sätter individens
behov och resurser i centrum och säger - Vad kan kan vi göra för dig?"

CHP



Min verklighet inom ALI´n:

Det har nu gått 1 månad och 16 dagar av mina "tre första månader" och
absolut INGENTING har hänt. Jag har haft 2 besök, det har konstaterats
att jag INTE är i skick för några insatser just nu och så blev jag lämnad,
på häng, åtminstone fram till den 26 juli då min handläggare på Af återvänder.....




"..alltså det finns inget som heter utförsäkrad Veronica, du och oppositionen har
ägnat all tid och kraft denna vintern och våren att sätta hårda ord på en reform
som innebär att vi vill ge aktiva insatser till människor som förut var gömda och
glömda
och masspensionerade under er tid....
"
CHP


Återigen, min verklighet:

Jag har INGEN sjukpenning, jag får NOLL KRONOR om jag är för dålig att delta i
min ALI, efter 30 dagars "sjukdom" så faller man ur hela systemet med ALI och
då står man kvar med ENBART sociala att gå till vad gäller försörjning.

Om inte det är att vara utförsäkrad fru Husmark-Pehrsson,
hur beskriver du då min situation?






"nu ser vi att 60% av de som kommit upp till 2,5 år (maxtiden för sjukdom i dagens
Sverige, om du inte kvalar in på utvalda diagnoserna....) istället väljer att försöka
pröva att komma tillbaka..
"
CHP


Min verklighet:

Jag var mitt uppe i en arbetsträning på min ordinarie arbetsplats sedan nästan 1 år,
fick avbryta den pga ett desperat försök att höja min arbetsförmåga genom att byta
mediciner, vilket då resulterade i att jag fortfarande, 7 månader senare,
inte längre duger till att fortsätta den träningen......

Trots det blev jag utförsäkrad, iofs med en ansökan om fortsatt, eller förlängd
sjukskrivning i näven men även tydligt informerad om att mina möjligheter att
få ny var väldigt, väldigt små..



"... vi vill inte gömma och glömma människor, vi vill se vad vi kan göra för dem"
CHP




Mer gömd och glömd än såhär har jag aldrig någonsin
känt mig under min tid som sjukskriven. Poängen är
INTE att hjälpa mig tillbaka, poängen är att ta bort mig
från sjukstatistiken och det har ni verkligen lyckats med..


Eventuell ohälsa är en helt annan fråga, och snarare
mitt alldeles egna problem att leva med



Få utförsäkrade fick jobb - DN

Få utförsäkrade får jobb - SVD
1 Toledomahn:

skriven

Vart tog alla...



JA, DET kan man ju undra!!!



Inte undra på att så många kommer rösta på PP eller SD!!!

2 Katta & Doriz:

skriven

Är du med på forumet Resurs? De kämpar framförallt mot det försämrade sjukförsäkringssystemet. Tror du kunde göra nytta där! För sådana som du behövs!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: