- Vem VÅGAR ta upp debatten om vad som händer i samhället?


"Jag var gift med en person som tog sitt liv.
Hon mådde mycket dåligt av tanken att bli utförsäkrad
när hennes sjukskrivning tog slut.


Det var det både inofficiella och underförstådda beskedet
hon fick av Försäkringskassan, att den inte skulle förlängas.

Hon blev 32 år."


Ola Sundberg. Expressen 9/8 2010


Hur tänker DU? Vilka tankar väcker diskussionerna kring vår "nya",
upp-piffade, "omförsäkringsmöjliga" (för vissa...) sjukförsäkring?


Vi har försökt nå ut med vad som verkligen sker när man dras in i
den här cirkusen, otaliga berättelser finns ute på nätet och även
några som lyckats ta sig in i papperstidningarna....


Människor som blottar sig, talar om vanmakt, ångest, fattigdom och
skam. Passerar det bara dig obemärkt, rycker du bara på axlarna och
tittar i din mer välfyllda plånbok?

Kanske tar du bara en sväng om köket där din absolut uppdaterade köksutrustning glänser
mot dig, öppnar toalettdörren och möts av en doft av rengöringsmedel och spegelblanka ytor...
- Det här, det är jag banne mig värd! Jag är en sann "arbetare"!

Klart att ingen orkar med vårat tjat, ni har fullt upp mer er vardag, konsumera dig
lycklig genom att jobba dig rik. Nåde dig om någon form av ohälsa skulle drabba dig
eller din familj.... det är säkert inte ens tänkbart längre, eller så har du garderat dig
med egen arbetslöshetsförsäkring, privat sjukförsäkring och en förträngningsmekanism
värd guld och gröna skogar...

( kan komma med en liten hemlis, inget av det ovanstående fungerar, inte egentligen....)


HUR kan det få passera att människor nått till så nattsvarta djup och hopplösa stunder
att de tar sina liv? Att sparkas UT från sjukförsäkringen till en i många fall ren arbetslöshet
där det ska konkurreras med frisk arbetskraft, än värre ramla ut ur vårt svenska välfärds-
system och sluta som hemlös, fiffigt instoppad i ett verkligt utanförskap...

Det är precis vad som kan driva en sjuk människa över gränsen!


Vi måste VÅGA och vi måste göra det NU!!






Kjell Rautio, Utredarna 22/6 2010
1 Madeleineslife:

skriven

Hej vännen...

Var ett tag sen.. Hemskt det är!! Man blir mörk rädd! Jaghar möte nu snart om min framtid. Får se vad dom ska göra med mig..?



Vet inte om du sett el läst att min dator kraschade! Så håller på att hitta tebax nu till alla. Så har inte hängt med här :( Men ska försöka uppdatera mig så gott jag kan!



Ta hand om dig!

Kramis

2 Tina:

skriven

Sjuka ska få vara sjuka..! Jag förstår din kamp, absolut! Och det känns fantastiskt med engagemang! Du borde faktiskt bli politiker! Du har absolut den rätta glöden och kunskapen! (och ingenting är för sent...:)) Men, jag har extremt dålig erfarenhet av "sjuka". För jag tror att jag känner..4, nej 5, nej 6..7, (och ska jag räkna med de alla som hade villavagn där vi hade villavagn, uppgår nog antalet till 20!) som är el har varit "sjukpensionärer", men samtidigt ALLTID arbetat heltid SVART. Epifyter. Det är DE som förstör för de som behöver all hjälp de kan få. Och DE finns mycket nära mig, och jag blir galen, rent förbannad på hur de missbrukat ordet och innebörden "sjuk" under så många år! Och jag blir OCKSÅ, lindrigt sagt ursinnig när de som verkligen är sjuka blir utförsäkrade! Om nån gör en 500-ing svart någongång så bryr jag mig inte. Men när de satt i system, att arbeta HELTID, svart, samtidigt som de får ersättning, år efter år, då mår jag illa. Jag avskyr allt bidragsfuskande..de pengarna kunde gått till de sjuka, gamla, barnen i skolan.

3 Tina:

skriven

Och KRAM förresten! Och fortsätt att INTE vara tyst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: