- Nyfiken på Richard Wilkinson och Kate Pickett`s verk Jämlikhetsanden?


(klicka ovan för att läsa mer)


Jag har inte hunnit läsa
Jämlikhetsanden - Därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen

ÄN,

jag kommer att kasta mig in i den så fort jag bara fått mindre snurr i skallen,
den låter otroligt intressant nämligen!


 



Nu fick ni en liten och ack så snabb, man får vara tacksam

för textningen, genomgång av vad boken behandlar.

Visst får man smak på mer? Låter det inte väldigt bra med

ett annat sätt att tänka, varför inte kalla det lite av en återgång

till äldre tiders förhållningssätt till livet och dess möjligheter?

 


Ulrika Kärnblom, DN tycker till,

Denny Vågerö, professor i medicinsk sociologi, Karolinska

redovisar andra undersökningar och Stefan Fölster,

chefsekonom på Svenskt Näringsliv skriker HÖGT...

 



Själv sällar jag mig i Dan Josefssons led, självklart skapar

ekonomisk ojämlikhet medicinska och sociala problem för alla!



"Jämlikhetsanden är därmed en bok som vill förändra världen. Forskarna hoppas att deras avslöjande av ojämlikhetens konsekvenser ska få lika stor betydelse för politiken som upptäckten av bakteriernas roll för smittspridning en gång fick för sjukvården.


På samma sätt som modern sjukvård enligt lag måste bedrivas på ett evidensbaserat sätt – det är inte tillåtet att försöka bota en lunginflammation genom att dra patienten genom en grenklyka – så måste framtidens politiker överge den ovetenskapliga idén att växande inkomstklyftor kan rättfärdigas av ökad tillväxt."




För om jag utgår från vad JAG vill ha,
då talar vi i första hand om hälsa
inga pengar i världen kan trolla bort
min epilepsi och min onda kropp

MEN

givetvis skulle både jag och min familj
fått ha det f-n så mycket bättre om jag
sluppit den här sista omgången med
försäkringskassa - arbetsförmedling...
och socialkontor?


Jag kan ärligt säga att jag inte är avundsjuk på mina medborgare som
fastnat i konsumtionshjulet. Jag skulle inte skratta mer för att jag hade
ett nyare kök, ett fullt kylskåp däremot - där talar vi lycka!

Jag skulle inte dö lyckligare för att jag hastade mellan tropikerna och
alperna på semestrarna, men ett arbete som jag överlevde i mer än
16 timmar per vecka - återigen lycka!

Jag vet mycket väl att inte alla dagar kan vara julafton och vet ni vad,
det har jag absolut inga problem med, men hur har ni det själv?








(klicka ovan för länk)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: