- Är så sur på min sabbade blogg att jag inte orkar skriva... :-(

Men, en sak kan jag dela med mig av!

Fick ett kedjemail idag, en varning angående ett vykort från Hallmark.
 

Läs & vidarebefordra!!
 
Förmedla till alla dina kontakter snarast!!
Var uppmärksam under de närmaste dagarna: öppna inte några budskap med en
bilaga med titeln 'Vykort från HALLMARK' oberoende vem som har skickat det
till dig!
Det är ett virus som öppnar en vykorts-bild, som 'bränner' hela
C-hårddisken i din dator!
Detta virus kommer att tas
emot av någon som har din e-postadress i sin kontaktlista. Det är
anledningen till att du måste meddela alla dina kontakter! Det är bättre
att få detta budskap 25 gånger, än att ta emot viruset och öppna det!!
 
 
Om du får ett mail kallat POSTCARD, trots att det skickas till dig från en
vän; öppna det inte!! Stäng av datorn omedelbart!!!
 
 
Detta är det värsta virus som aviserats av CNN.
Det har varit indelade efter Microsoft som den mest destruktiva viruset
någonsin!!
Detta virus upptäcktes av McAfee nyligen, och det finns ingen reparation
ännu för denna typ av virus!
Detta virus förstör hårddisken, där
vital information hålls!!!
 
Meddela alla dina vänner.
KOM IHÅG: Om du skickar till dem, kommer du att gynna alla!
____
Med vänliga hälsningar
 
Jessika Karlsson
 
Polismyndigheten i Stockholms län
Personal- och utvecklingsavdelningen
08-4010266 0702-756528

(hmm, ingen annan som reagerar på både utropstecken-
användningen och det tämligen kassa ordvalet i mailet,
ger ivf mig vibbar av bluff och lurendrejeri direkt från början..."

Tydligen så har det här mailet snurrat runt på nätet länge, länge, hittar av ännu en bra blogg, Tkj - Sveriges största IT-blogg där man får lite mer info om det här enormt farliga viruset som raderar och totalförstör allt i sin väg... (obs ironi, notera detta!) Här kan ni läsa hans inlägg om just Hallmark-viruset

"Vykort från HALLMARK är ett så kallat hoax. Viruset finns inte
utan syftet är att skrämma upp användare genom att i brevet varna
om ett superfarligt virus och sedan be mottagare att skicka vidare
till alla andra."


Ett bra tips är att ni ALLTID Googlar det som du blir varnad för, en del kollar tom upp telefonnr som lämnas osv och det kräver ingen större datakompetens, är det bara en hoax, dvs ett skämt, så kommer det att stå och finns det ett äkta virus så får du reda på det också! Mardrömmen är ju att man i vild panik formaterar om sin hårddisk, mister allt man har och sen får veta att det var helt i onödan..... eller att man skiter i det och vips så sitter man där med en trasig burk...
1 gladulle:

skriven

har oxå fått detta, kändes lite skumt så jag skickade inte vidare det. kollade för den delen inte upp det heller lat som man är.

2 Jag:

skriven

Jo du jag vet... Man kan tycka en sak...Men sen kanske de inte blir precis som jag vill... Att man tycker att ungdomar har bråttom, de är en sak... sen vad de görär en annan...O vissa saker kan man ju inte styra...JAg har inte alls förbjudit min son att att träffa sin unga tjej... däremot har jag påpekat att hon är ung!! Hon är en jättesöt o trevlig tjej... Men,men...JAg tror inte heller på att förbjuda...De blir bara fel...Men däremot kan man ju resonera o prata om saker... Detta är ett svårt ämne...men jag tror faktiskt att de behöver diskuteras...Nu finns de tydligen en blogg med en 12 åring som ska ha barn...(har inte läst den själv, bara sett den diskuteras) Sen har jag själv läst en blogg där tjejen går i 9:an o killen är 22 o de ska snart ha sitt första barn... O fler bloggar finns de.... förutom dessa...O visst, jag tror säkert dessa tjejer behöver ett forum där de kan ventilera sina tankar o känslor... de är inte de... De är som du säger!!! MAn kan faktiskt skydda sig!!! Man behöver inte skaffa barn när man är så ung!!!

3 Lindis:

skriven

Det där mailet måste jag ha fått säkert 50 gånger.. Kram

4 Lennart:

skriven

Antar att du vid det här laget vet att Hallmarkvarningen är falskt alarm?!

5 Lennart:

skriven

Såg just att jag läste ditt inlägg ganska dåligt innan jag kommenterade


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: