-Informationsmöte på skolan angående droger!

Var iväg på ett möte på dotterns skola ikväll, kunde till min besvikelse se
att vi inte var många föräldrar som hörsammat denna möjlighet, för det är
ju faktiskt en möjlighet och inte något annat!, att få ta del av allt från vad
Föräldraföreningen mot narkotika till en väldigt lovvärd avdelning inom
kommunen, Ingången både hade för erfarenheter och hjälp och stöd att
ställa upp med för våra barn och oss föräldrar.

Hoppas att fler föräldrar tar sig den tiden när det är dags för en till träff, kan
bli både beklämd och väldigt upprörd över hur man som målsman och
mamma/pappa kan strunta i de här träffarna. Drogbruket har allt annat än
minskat i samhället, ungdomarna blir yngre och yngre och metoderna för
att lura in nya generationer av missbrukande ungdomar är raffinerade.

Samtidigt som jag är tacksam över all information blir det ju så att man
sitter där och funderar över vad man egentligen vet om sin tonårings liv
och leverne, när det kommer till kritan alltså... Finns väl ingen som vill se
tecknen på missbruk, kanske missar man dem eftersom att våra ungar är
minst sagt svajiga i humör och ork att ens prata med en i omgångar och
jag själv är livrädd att kasta ur mig frågor och vinkar som lätt kan missupp-
fattas för anklagelser...

( men jag tror dock att jag känner min dotter så bra att jag borde ha märkt
nåt om det fanns något att märka.... fast å andra sidan, vilken förälder vill
se nåt annat hos sin unge? )

Kniviga ämnen men ett bra initiativ, mer samarbete inom samhället är så
viktigt och nu gäller det att vi föräldrar, vi som var där, kan föra vidare vad
vi fått veta. För visst kommer ni ihåg:


"Det krävs en hel by för att fostra ett barn"


-Drogportalen

-Drugsmart

-Drugnews

1 Tojjan:

skriven

Wow! Blir jätteglad av att läsa ditt inlägg och läste det därför både en och tre gånger! För det första blir jag som lärare ödmjukt tacksam över att du som förälder reagerar på att så få vårdnadshavare tar sig tid att ta del av information som erbjuds. För det andra att du de facto var där.



Ett sådant här inlägg hade du lätt med stor stolthet kunnat skicka ut via min länk! Det är just det du skriver om som jag efterlyst så många gånger i mina tankar om varför "ingen" längre engagerar sig! Jag har skrivit ett utkast till en text som handlar om dagens bristande engagemang och resonerar utifrån generation X. "Vi som fick allt, men sällan ger tillbaka".



Du är återigen så rätt (i mina ögon) med dina tankar, och jag är gott glad över att jag hittade din blogg!



//Tojjan

2 litentanta:

skriven

du, jag är en jättejobbig förälder ska du veta, har tjafsat och argumenterat mig igenom en massa år m dottern, tom i högstadiet där vissa (läs:dottern) kanske inte varit riktigt ärliga...



Men, det handlar ju om engagemang, eller hur? Kanske är en mängd lärare rent tacksamma för att jag blev såhär sjuklig och inte hade lika lätt att lägga mig i, sånt är man lite rädd för, för i ärlighetens namn, finns en hel del i lärarkåren som INTE gillar när man vill vara med som förälder... (vad knepigt, sitter jag här o påstår att såväl fröknar som mammor är människor också? hihi!)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: