- En tanke slog mig, har jag förändrats med åren, fördummats rentutav?


Trots att jag har levt ett ganska tufft liv, på olika sätt och vis, så märker jag hur jag
ändras..... Jag kan inte säga att det är något jag trivs med och jag ska verkligen ta
tag i det hela f.r.o.m i dag, jag ska inte låta idiotiska nästintill fördomar kliva in och för-
vandla mig till en än mer bitter och gnällig tanta!


Jag minns som vore det i går, ja, jo, eller jo men nästan, jag får faktiskt ge mig den rätten
att ha "gaggat" till mig lite de sista åren av rena hälsoskäl, men ändå, jag MINNS hur jag
agiterade för kvinnors rätt till frihet! Rätten till jämställdhet och rätten till våra egna kroppar!


Nu märker jag hur tvivlet kan smyga sig in i själva läsandet hos mig själv, det nästintill
äcklar mig och jag kan ge klara exempel på det hela hur enkelt som helst!


Läser jag om en kvinna/tjej som blivit överfallen i en mörk park nattetid så nästan ändras mitt
tänkta tonfall......Hmm, varför gick hon ens i en mörk park? Vet hon inte ens om att det är
farligt?!
Självklart vet alla numer om att det kan vara farligt men ändå, man BORDE väl kunna
få röra sig i områden man själv väljer utan risk för överfall?!?!??


Eftersom att jag ju storshoppade mig en Allas på trippen hit ut, enbart för korsorden, jag svär!
och ju inte tror på konceptet att göra en sak i taget så finner jag mig sittandes på dass, ivrigt
skrubbandes tänderna och läser följande : 29-åriga Paulina Bengtsson som vittnade mot sin
pojkvän som upprepade gånger tvingat henne till sex med andra män. Och mot min vilja
börjar funderingarna, men varför gjorde hon så, hade sex med andra män mot sin egen vilja?


Det här är något jag måste ta tag i, jag kan INTE ha bytt "läger", jag kan inte ha tappat bort
mina egna erfarenheter och jag kan INTE skylla det enbart på ökande ålder, kan jag ha gått
och samlat på mig en massa idiotiska fördomar bara sådär??


Förresten, Paulina har varit med och startat ett kvinnohus i Norrköping,
all heder till denna starka, föredömliga tjej som verkligen förvandlat sina
erfarenheter till något konkret, äkta och viktigt!

Novahuset
1 Sara:

skriven

Fina lilla tanta, du skriver så klokt så jag blir alldeles tårögd! Visst är det lätt att tänka så, att tjejen är dumdristig som själv utsätter sig för den risken, det kan jag själv som utsatt tycka.. Vi vet ju att risken är stor.. Men samtidigt.... vad är det för jävla samhälle vi lever i där vi kvinnor ska behöva undvika saker av rädsla att bli utsatta? Sjukt..

Så fint att du har uppmärksammat dina tankebanor och vill förändra dem! Du gör skillnad!



Stor kram lilla tanta


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: