- På tal om preventivmedel

Eftersom att jag ju skrev tämligen irriterat, eller oroat? om tonårsgraviditeter så känner jag att jag faktiskt måste ta upp det här problemet också, p-piller och ökade risker för blodproppar!

Aftonbladet har en artikel om Emilie, 18 år som fick sina kombinationspiller pga kraftiga menssmärtor.Min dotter åt själv sådana piller och det slutade med en inläggning på barn..... Hon drabbades av konstigheter, saker som att hon tuppade av trots högt blodtryck, det sjönk aldrig men hon gled iväg ändå och blev okontaktbar och vimsig, yr, vinglig och mådde allmänt dåligt...

Det här inträffade förra påsken då jag, som nu, befann mig 30 mil bort och inte alls hade samma möjlighet att kontrollera hennes mående som om jag ju haft om vi varit hemma... Som tur var har hon en bra kille som valde att skjutsa upp henne till akuten där diagnosticerandet pågick från just det "vanliga" när det handlar om tonårstjejer, dvs taskigt psykiskt mående.. De undrade hur hon mådde, hur hon hade det rent allmänt, kollade upp armar för att leta reda på ev. skärsår osv, vilket i sig är bra eftersom att vi ju har en stor grupp med unga tjejer som ju mår riktigt, riktigt dåligt psykiskt, men dottern var väl mindre road av just den delen av undersökningen...

Jag satt ju där jag satt och innan jag fick några begrepp om hur det stod till väntade vi med att hoppa in i bilen, i efterhand ett helt vansinnigt beslut förstås, men just då, utan nån som helst information från akuten och hennes pojkvän upptagen med att finnas vid hennes sida, så visste vi ju inget bättre..

Det tog inte lång tid innan vi packade ihop oss dock och startde färden mot staden men fortfarande inga besked... Att hon blivit inlagd fick vi inte ens veta förräns vi kom fram till akuten, oerhört dåligt då det ju handlade om en minderårig tjej, och informationen jag fick var ingen höjdare... Allt från hjärnblödning till blodpropp i ena benet var teorierna, dottern var  fortfarande väldigt påverkad rent neurologiskt och haltade, var vimsig som tusan och väldigt, väldigt ARG på mig så jag fick inget veta av henne utan fick till slut prata med en läkare som då kunde säga att proverna visade att det inte förelåg någon risk för blodpropp (?!?!?!?!? visste ju inte om det öht!!!) men att hon skulle få ligga kvar över natten för observation....

Om jag inte varit så chockad skulle jag säkerligen ha rört upp himmel och jord men nu blev jag mest tyst och rädd, klart var ivf att hon INTE skulle fortsätta med pillrena, som en säkerligen välmenande men totalt inkompetent barnmorska på UngdomsMottagningen skrivit ut åt henne....  Eftersom att vi i släkten alla reagerat negativt på p-piller och inte mått bra av dem, som dottern informerat, så skulle hon ha tänkt efter mer, inte bara kastat ut ett recept med en sort som även legat till grund för ett flertal


1 Jag:

skriven

Hmmm...Man Vill inte besvära...Men de betyder inte att jag inte behöver dem egentligen... Jag är dock väldigt egen när jag är sjuk... Jag vill inteha nån som är i mitt ansikte o daltar.. Då vill jag bara vara...Gärna att nån smyger omkring o placerar dricka o godis brevid mig när jag inte märker =)... de bara står där...Skulle nog behöva en lite "hustomte"...

2 Caroline:

skriven

Hej!

Tack för tipset =) Det enda han får är 1,5 ml innan läggdax. Är väldigt rädd att överdosera så mer än så får han inte. Men skulle han ändå bli toppad så vet jag vad det kan bero på!

Ha en bra dag!

Mvh Caroline!

3 Lena:

skriven

Kikar in och önskar dig en bra dag!

Kram

4 alice:

skriven

tack så mycket. ja den har jag gjort själv :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: