- P-piller, på gott och en jävla massa ont!

Om ni som jag läst artikeln i Aftonbladet om Emilie 18 år och har döttrar där hemma så hoppas jag att ni tänker efter, och det väldigt noga! Tydligt är att kunskapen, eller intresset kring hur unga kvinnor mår av dessa tabletter är för lågt, min egen dotter drabbades också av kraftiga biverkningar efter att ha ätit dessa piller och jag ställer mig mer och mer frågande till hur mycket man kan lita på både Ungdoms Mottagningen och/eller den "vanliga" sjukvården....

Efter dotterns skräckupplevelse, som dessbättre inte hann bli någon blodpropp, men hann ge alla symptomen på det alternativt en hjärnblödning.. så känner man sig tämligen orolig som morsa... Det är inte "bara" att skriva ut så pass potenta medel till våra ungdomar utan nån form av uppföljning eller åtminstone respons när de uppsöker sjukvården med frågeställningar kring sitt mående är väl önskvärt?

Att ena dagen klaga över alla tonårsmorsor för att sedan dagen efter klanka ner på preventivmedel kanske inte verkar mest logiskt, men vi måste tänka över vad som påverkar vad... Självklart ska man se till att skydda sig, men kan vi inte lita på vården vem ska vi lita på då?

Mina egna erfarenheter av preventivmedel i form av tillsatta hormoner är kanske inte lika dramatiska, men ändock, jag blev nämligen helt förbytt, så elak, ilsken, helt rabiat som jag blir garanterar iofs i sig mig från att bli gravid, men man måste ju få må bra även om man vill skydda sig, eller hur?

Nu som "vuxen" tog jag en mer drastisk lösning på det problemet, jag valde att sterilisera mig, men nu har jag ju andra medicinska anledningar till att inte vilja, vara lämplig, att genomgå ännu en graviditet, anser inte att man ska ta till sådana drastiska lösningar "bara" för att man inte klarar av hormonella preparat utan då är ju en vanlig spiral ett bra alternativ kanske? Men bara för oss som redan fått minst ett barn dock, inget man sätter in på tonåringarna utan där måste vi kunna lita på att de skydd som finns faktiskt inte tar död på våra ungar!


1 Thalina:

skriven

Håller med dig om det du skriver och tycker att p-pillerätande borde följas upp och inte bara skrivas ut.Ha en bra fortsatt påsk kram Thalina

2 Lindis:

skriven

Jag håller med dig, fast häår har jag fått uppföljning, eller erbjudan om det men jag avböjde.. kram

3 Anna:

skriven

Har du tänk på en sak, allt sånt här är framtaget mest för att männen ska slippa ta ansvar annars hade det samtidigt kommit p-piller för män. Dålig, uppföljning, dålig produktutveckling, dålig forskning. Kanske pga att det ff är för många män i branschen...

Vad dom dumma j-vlarna inte begriper är ju att det i slutänden är DOM som blir drabbade.

Väldigt många kvinnor får ju just som du säjer ett sjujävla humör och det är inte alltid man tänker på att p-pillerna är orsaken. Kan ju säja att mitt förra äktenskap gick åt skogen, 95% av anledningen var just mitt humör. Efter skilsmässan slutade jag med pillerna och efter ett tag trilla polletten ner...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: