- Dagens oro....

Men jag tutar o kör, håll i hatten nära o kära för här kommer det, det stooooooooooora avslöjandet, för nu kan jag banne mig inte hålla mig mer!!!

Jag blev inte världens gladaste morsa, tjeja eller litentanta när min epilepsi kom farandes för en 5-6 år sedan... Har fått jobba en hel del i motvind med den eftersom att jag ju är en sån människa som VILL och KAN och SKA det mesta i livet, även sånt som man kanske inte kan påverka?

Hade just skrivit ett långt inlägg och beklagade mig över att jag skulle tappa min livboj, min medicin som har hållit mig över ytan i flera år, den sort som faktiskt har hållit mig från Grand Mal, stora anfall, men nu känner jag lite tvärtom faktiskt!! Kanske det kan vara bra att bli av med skiten?!?!?!

Och varför denna vändning kanske ni undrar? Jo, förutom att jag fortfarande är livrädd för att få igen de stora anfallen, man ska ju ha i beaktande att jag plöjt igenom 9 olika mediciner för att hitta den "perfekta"... som då blev Fenantoin, en sort jag inte alls tror på och som innehåller det här förhatliga laktosen som ger mig magknip (även UTAN att jag vräker i mig tröste-Calzone...)

Här kommer jag att lista de antiepileptika som passerat min kropp, OCH skalle, under dessa år.... tänker inte ta med alla biverkningarna utan bara de jag misstänker har varit en stor del i min "livskris", ok?

Tegretol Retard (ganska ok men fungerade ju inte)

Lamictal (funkade föga, mådde hyfsat...)

Keppra.....................

Vanliga (>1 % - 10 %):
Nervsystemet: yrsel (känsla av instabilitet), kramper, huvudvärk, hyperkinesi (hyperaktivitet), ataxi (försämrad koordination av rörelserna), tremor (ofrivilligt skakande), amnesi (minnesförlust), balansstörningar, nedsatt koncentrationsförmåga, minnessvårigheter (glömska).

Psykiska besvär: upprördhet, depression, känslomässig labilitet/humörsvängningar, fientlighet eller aggression, sömnlöshet, nervositet eller irritabilitet, personlighetsstörningar (beteendeproblem), onormalt tänkande (långsamt tänkande, oförmåga till koncentration

Andra biverkningar: Nervsystemet: parestesi (stickningar).

Psykiska besvär: onormalt beteende, ils­ka, ångest, förvirring, hallucinationer, mentala störningar, självmord, självmordsförsök, självmordstankar.

Topimax............................
Mycket vanliga (>1/10):
Psyk.: Minnessvårigheter, anorexi, konfusion, långsam tankeverksamhet.
Vanliga (1/10 - 1/100):

Allmänna: Huvudvärk, illamående, impotens, skelettsmärta, allergisk reaktion.

Neurol.: Afasi, darrningar, koordinationssvårigheter, gångrubbning, nystagmus, smakförändringar.

Psykiska besvär.: Apati, asteni, depression, eufori, emotionell labilitet, nedsatt koncentrationsförmåga, oro, ångest, kognitiva problem, minskad libido.
Mindre vanliga (1/100 - 1/1000):
Psyk.: Aggressivitet, hallucinationer, personlighetsförändringar, psykotiska tillstånd, självmordstankar, självmordsförsök. Långsamma rörelser, tanke och viljehämning

Trileptal
Här har de givetvis skrivit biverkningar i antingen tabell, eller list-form....blir för krångligt att kopiera så bara använd er av länken. Mest intressant är den nya infon som kommit:

"Ett litet antal personer som behandlas med läkemedel mot epilepsi som t ex Trileptal har också haft tankar på att skada sig själva eller begå självmord. Om du någon gång får dessa tankar, kontakta omedelbart din läkare. "

Plus det mer eller "gamla vanliga" när det gäller den här typen av medicin:

Mycket vanliga (fler än 1 av 10 patienter): trötthet, huvudvärk, yrsel, dåsighet, illamående, kräkningar, dubbelseende.

Vanliga (fler än 1 av 100 patienter och färre än 1 av 10 patienter): kraftlöshet, minnesstörningar, koncentrationssvårigheter, likgiltighet, upprördhet, förvirring, dimsyn, synstörningar, förstoppning, diarré, buksmärtor, akne, håravfall, balansstörning.

Äsch...jag orkar inte tjafsa mer, lämnar några sorter hängandes, ni ser säkert min röda tråd, inte tusan det är svårt att "rycka upp sig" när man öser i kroppen sånt här va? Synd bara att ingen blir gladare av att krampa heller.... A no win-situation maybe?

1 Lena:

skriven

Ha en skön och trevlig helg!

Kramisar Lena och Alina.

2 Sandra:

skriven

Hoppas verkligen att du slipper ta alla dessa svordom mediciner! Tar själv keppra och Hermolepsin o ja de funkar ju föga... Topimax har jag testat (botten) likadant med Lamictal/lamotrigin o ja hur många som helst.. Kan de inte hitta nån som funkar bra och som inte har så många biverkningar? Speciellt inte att man blir supernere för det är man ju redan pga epilepsin suuck



Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: