- Superduper oerhört vansinniga jättekalla kylan kommer.....




I dag har vi en 16 minusgrader, vi står ju och väger över till
december, jag bor i Norrland, det är vinter och jo, vi brukar
nog ha det ganska så kallt under den årstiden...


Att den exklusiva "kvällspressen" slår upp allt i helt sanslösa proportioner
är vi väl vana vid numer men ibland blir jag bara så less. Det handlar ju om
allt förutom Norrland, som vanligt. Här kan snön vräka ner, då talar vi  mängder,
vi kan dras med temperaturer under -20 i månader och vi kan ha somrar mer fyllda
av nederbörd och myggangrepp än solsken och jaha.....?


Vem bryr sig....


Jag har svårt att känna alltför mycket med er därnere i "södern"
jag menar, ni bor ju fortfarande i Sverige och vi har ju nu begåvats
med 4 olika årstider vilket innebär vinter också!

Det jag kan känna irritation, mesproppar, klä på ER! Men samtidigt har ni i
söder också större städer, större problem med hemlösa ute på gatorna.
Mer människor som faktiskt kan frysa ihjäl! Kan dock inte säga att artiklar
och blogginlägg handlar om sådant utan mest är det bara allmäntjöt om hur
kallt det är.

Här uppe, om vi använder Hemavan som exempel, kan temperaturen
dyka ända ner till - 40,8 grader, som natten till torsdagen den 7 januari i år.
Det är KALLT, ok, det är JÄTTEKALLT! Själv har jag "bara" upplevt -36 men
jag skulle vilja påstå att det också var ini h-vetes kallt..... Men då gäller det att
ha sett till sitt hus, att klä sig efter väderlek och inte lika slaviskt efter mode och
att ALLTID se till att ha med extrakläder i bilen. (allrahelst spritkök och allehanda
finurligheter men om jag ska vara ärlig så vet jag ingen som har det...)






1 Thalina:

skriven

Bra skrivet och jag håller med dig. Här gnäller de för allra minsta snökorn. Men jag bara älskar kylan. Såg i morse en kvinna som gick barhuvad fast det var -20 och då får de skylla sig själva om de får frostskador.Men värst är det för alla uteliggare men dem skriver de inte om och här i stan ha vi ca 200 men jag vet inte var de är.Skulle så gärna vilja göra något men det enda jag gör är att handla i en sekond hand där allt ska gå till dessa stackare. Kram Thalina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: