- En liten fråga bara, VEM ska anställa oss "nyfriska" då?


Enligt dagens TCO pressmeddelande har saker och ting inte ändrats så mycket,
fortfarande är faktiskt inte trasiga människor högsta prioritering när det gäller
att anställa personal till sitt företag.


"TCO/SCB-sifffor visar att arbetsgivarnas attityder till människor som varit sjukskrivna från annat arbete är fortsatt negativ, t o m något mer negativ än vid tidigare motsvarande mätningar. 56 procent av de tillfrågade säger att de är negativa eller mycket negativa till att anställa någon som varit sjukskriven från sitt arbete. Samma siffra var åren 2007 och 2009 56 respektive 54 procent."

Jag funderar bara i vilket led den här arbetslinjen egentligen fungerar?
Ohälsotalen minskar, vilket inte är konstigt då man ju sparkar UT 125 tidigare
sjukskrivna/pensionerade medborgare per dag, det är solklart att statistiken
bättras då...


Samtidigt så skenar socialbidragskostnaderna iväg, vilket i sig också bara är ren
logik då människor inte kan leva av luft allena. Oavsett vad statistiken säger så
befinner sig människor med ohälsa i en väldigt utsatt position, många som har
hamnat i en situation då varken Af och a-kassa är möjlig men ändå inte får komma
tillbaka i sjukförsäkringen.

Då återstår ENBART socialtjänsten, punkt.


Pratade själv med en handläggare från fk i dag på förmiddagen. Hon ringde angående
min ansökan om bostadsbidrag nämligen. Jag blev utförsäkrad den 1 juni i år, i dag
har vi den 8 september och fortfarande var inte fk klar med mitt ärende. En dryg vecka
EFTER att min tid på ALI egentligen skulle ha gått ut alltså... kan inte säga att det nya
bostadsbidraget har varit något särskilt stöd under min utförsäkringsperiod, eller vad
tycker ni?


Måste väl i ärlighetens namn tillägga att pga någon blunder från fk så har jag mitt i
allt fortsatt att få bostadsbidrag, det låg visst ett tidigare beslut i botten så pengarna
har ju ramlat in som de skulle, att jag får hela 300 kr extra nästa fredag i efterskott
för ett bidrag som skulle varit en hel hundralapp högre gör ju varken till eller från..



(sen kan jag inte låta bli att bli vansinnig över fk´s eviga fråga om nästa års inkomst,
HERREGUD människa, jag har tackvare en förlängning på min ALI koll på min ekonomi
såpass att jag VET att fram till den 15 oktober så har jag "betalt".... men sen vete
gudarna vad som händer.....)


TCO´s pressmeddelande:

Kjell Rautio Utredarna :


Så återigen, Fredrik Reinfeldt,
NÄR tänker du svara på våra frågor?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: