- "Regeringen måste ändra sig", duh....


Mycket ska man höra innan öronen ramlar av, nu sticker Alliansen ut sitt tryne och påstår att de har upptäckt något felaktigt med den nya reformen. Det verkar i varje fall som att de börjat tänka till, eller så handlar det helt enkelt om ännu ett spel inför det stundande valet, vem vet?


Sista utspelet är  ju inte något som handlar om de tidigare sjukskrivna samhällsmedborgarnas väl, att ösa över 50 000 personer från Försäkringskassan direkt till Arbetsförmedlingen är väl egentligen bara ännu en klassindelning av vårat samhälle, men som sagt var, den debatten är redan gammal så jag ska inte röra i det igen.


(Om det inte är tänkt så att de som nu inte kommer att kunna arbeta pga
för dålig hälsa och inte är sjuka "nog" för Försäkringskassan, helt enkelt
ska få svälta ihjäl? Annars är det ju bara en simpel flytt av utgifter från
en myndighet till en annan, kanske med en liten gnutta ekonomisk vinst
men i ärlighetens namn, vem har någonsin blivit rik på att vara sjuk ..)


Att tidigare långtidssjukskrivna med fast arbete kommer att förlora pengar efter 150 dagar hos Arbetsförmedlingen litar jag helt enkelt på Ekot och citerar som följer:

"Det handlar om de cirka 44 000 människor som i år kommer att utförsäkras från

sjukförsäkringen, enligt regeringens nya regler.


De ska i stället flyttas över till arbetsförmedlingen. För några veckor sen berättade

Ekot att efter 150 dagar hos Arbetsförmedlingen sänks ersättningen kraftigt

för dem som har kvar en anställning."

 

 

Problemet för mig, och väldigt många andra, är väl inte huruvida Sven-Otto Littorin, arbetsmarknadsminister, går med på att ändra regelverket för fast anställda/arbetssökande (med diverse krämpor) utan överslussningen av människor från socialförsäkringen till arbetsmarknaden.


(Och här kommer mitt eget  problem... jag har ju också en anställning, först var jag rädd för att bli sparkad, nu får jag fundera kring att säga upp mig istället. Känns som bra rehabilitering eller hur?!)

 

 

Rätta mig om jag har fel, OM jag inte kan arbeta pga sjukdom, är jag inte sjuk då?

Att stå till arbetsmarknadens förfogande och samtidigt som i undersköterskan Lottas

fall förlora 457:-/dag måste ju vara helt fel då hon ju fortfarande har en tjänst!

(som hon är för sjuk att arbeta med...)

 

Alternativet blir då att hon, och vi övriga långtidssjukskrivna

med anställning ska säga upp oss av ekonomiska skäl.....

Så skapar man nya jobb i det borgerliga Sverige....

 

 

Läs mer på Ekot eller välj att lyssna Solveig Zander, C som "sett ljuset", eller snarare uppmärksammat mörkret i tunneln....

 

 

Två småi repriser bjuder jag på, lyssna och avnjut

Sven-Otto´s ljuva ord i december:


-Inga ska pressas över sin förmåga,

det handlar om ett erbjudande..

 

 

- Långtidssjukskrivna ska få mer pengar

Ekot 21/12-09

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: