- Marcus Birro funderar högt


Jag erkänner villigt att jag inte tillhör Marcus största fans, han har i mina ögon
vältrat sig lite väl mycket i eländes elände (skriver hon som är totalt fixerad
vid kramper och sjukpenning... hmmm) och allt som skrivits här hemma hos
mig tidigare har varit allmän kritik

MEN
att Svensson verkar ha svalt den offentliga
lögnen om att Sverige har blivit friskare
är
så rätt att jag får ändra åsikt,
ivf för stunden



OM ni också har lurats in i det hörnet,
folk tittar på siffror, framförallt de smått justerade tolkningarna som den
(före detta?) statliga Försäkringskassan prånglar ut till oss andra
, de siffror
och procenttal som Alliansen snabbt vräker ut över oss blandat med ord
om halvfullt och halvtomt, en lyckad reform där bara en tredjedel av de
tidigare sjuklingarna återgår till sjukskrivning, ersättning, kalla det vad ni vill....

Allt utom det enkla faktumet att MINST en tredjedel inte alls klarar
av att sättas i arbete omgående, oavsett vad regering och riksdag anser.


"Statistik ljuger. Vi har något färre människor sjukskrivna men vi har
knappast färre människor sjuka. Det är en gradskillnad där
."
Birro


Markus väljer sen att gå vidare till en separat harang om just psykiskt
sjuka, alla har rätt till sin åsikt och en del hörs mer, jag själv anser att
det är mer komplext än att "bara" sätta psykiskt sjuka på sjukan igen
för att säkra omgivningarna dock.

Vi måste helt enkelt ompröva vårt sätt vad gäller långtidsbehandling av människor
med grava psykiska sjukdomar, tror inte på låsta instutitioner utan skulle själv
vilja se mer, fler, bättre stödboenden då dessa människor ofta har möjlighet och
även rätt till mycket bättre livskvalité med hjälp och stöd ute i vårat samhälle.

Stigmat över psykiska sjukdomar måste bort, vem som helst kan
drabbas av en akut psykos eller schizofreni vilket jag misstänker att
Marcus själv tänker på...


Men,
återigen,

precis som Tord Oscarsson, S skriver om - Alliansens lögner om sjukförsäkringen avslöjade
angående uppgifterna om 140 nya sjukpensionärer varje dag under åren 1998- 2006

"Jag tenterade en gång i straffrätt för professor Strahl. Som lösning  på ett problem sa jag att det är väl ungefär som här. UNGEFÄR sa Strahl med hög röst. Jag vill tala om för kandidaten att i straffrätt finns inget som heter ungefär. DET SKA VARA EXAKT!

 

I politiken kan det kanske inte vara krav på att det ska vara alldeles exakt men om man kör med anmärkningsvärd uppgift måste det kräva att man är säker på att den är i "rätt härad" d.v.s att man kan stå vid den."

 

Även om man i politiken har lite mer svängrum så banne mig,

ska man svänga sig med siffror, se då till att ni har de korrekta,

annars ...... kanske ni inte ska skrika så högt?

 

Ta vägen förbi Myter / Myter (via googledokument)

där ni kan läsa om sanningen

bakom all statistik vad gäller sjukförsäkringen,

tex vad gäller antalet sjukförsäkrade per dag

under åren 1998 - 2006.

 

Helt plötsligt minskade den uttjatade summan 140 st/dag

till 51 st/dag. Det är nämligen skillnad på äpplen och päron.

ÄVEN inom politiken!

 

 

1 Anna:

skriven

Jag VET för att DU är "min" lejonjungfru, men du har en ödmjukhet som du försöker gömma undan, men du lyckas inte hos mej...

Kramen och ska jag bli blödig på "litentanta-vis" så "vet jag var jag har dej" (på ett bra sätt) och "you meen the world to me"...

Vet du vem vi ska tacka för det..??

Jo, "lilla bitchen"... May she R.I.P... ;)

2 Millah:

skriven

Jävla vilken metod du körde då haha, men verkar ju ha funkat =) kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: