- Stick iväg till museét med er!!


För er som bor här i Umeå, är mer i min ålder, 40+ och uppåt hur långt ni vill och orkar, ta er en tur till Gamlia och kolla in deras utställning på Byggnadsarkitekturen!

Jag har inte varit upp själv, särbot sitter här o snörvlar, hostar, nyser och är så där allmänt eländig som bara karlar kan vara *fnissar* så jag får nöja mig med vad de har lagt ut på nätet men jag vill dit, få känna igen mig en gnutta är bara härligt!

Som det här "huset", hur är det med er mogna Ume-bor, visst kommer ni ihåg "Baracken" på torget?


(foto taget av Erik Thelaus, lånat bilden från museét)

Minns ni kiosken i mitten, den som hade massor med porrtidningar
hängandes ovanför luckan? Det var med skräckblandad förtjusning
man passerade den varje gång man var på stan....haha!


Sen kommer jag ju ihåg Hellspongs bokhandel också, hade ju en
period när jag o mina vänner skrev, pennor var det viktigaste man
kunde köpa, och särskilda block där man skrev sina romaner...
Uj uj, det var tider det!


- Här kan du titta på Byggnadsminnen

- Umeåarkitekur

- Tolv av de arkitekter som satt form på Umeå


Visst finns det en hel del fint kvar i Umeå,
trots branden 1888? Sen att det tillkom en
massa tråkiga byggnader under 60-/70-talet
var väl den tidens bygglusta som tog överhanden..





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: