Tankar om snällhet...



minns att min moder läste en bok av Stefan Einhorn om snällhet för några år sedan, Konsten att vara snäll

- "Stefan Einhorn är professor i molekylär onkologi vid Karolinska Institutet, ordförande i Karolinska Institutets etikråd och överläkare vid Radiumhemmet" (intressant yrkesbakgrund måste jag säga, kopplar inte ihop molekylär onkologi och den sorts litteratur som han har skrivit men man ska nog försöka vara lite mer öppen tror jag)

hittade igen den på adlibris.com, mitt allra bästa tips om man söker billig och snabb leverans av böcker från nätet, finns en del recensioner av den boken på hans egen sida,  recensioner och även beställningsmöjlighet på adlibris

-"Begreppet "snäll" kopplas ofta till egenskaper som dumhet, naivitet och undergivenhet. Stefan Einhorn lägger en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta." Den snälla människan är minst av allt dum, tvärtom mycket klok, eftersom hon har förstått att det vi gör för andra gör vi också för oss själva. Men snällhet är en egenskap som måste förvaltas med gott omdöme. Att vara snäll på ett äkta, positivt och gott sätt är verkligen en konst.
"

ja hur är man egentligen när man är snäll? är snäll min variant då man bryr sig, försöker ta hand om och även LOSA de problem som människan ifråga har? är man snäll när man talar sanning eller tänker sig in i hur man själv skulle vilja bli bemött, som ju faktiskt kan vara två helt olika sätt?

jag brukar tänka på mig själv som snäll, men kan i bland  konstatera att jag bara är ute efter att lindra för dem andra vilket kanske då gynnar mig...... kanske?... svårt att veta och jag har hittills valt att inte läsa boken men kanske är det dags att försöka nagelfara sig själv och sina föreställninga och kriterier för snällhet?
1 mamma:

skriven

Boken "Konsten att vara snäll" är fantastiskt bra.Och mycket som man kanske aldrig tänker på tex vad konsekvenserna blir av ens snällhet. Man tror man handlar rätt och så visar det sig att allt blir fel. Einhorn är otroligt bra på att ta fram exempel på snällhetens konsekvenser och mycket annat. Du ska läsa den.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: