- Att tappa rösten när den behövs som mest...


(bilden är lånad hos Norrlandsresan)


I förrgår fick jag prova på det nya cafeét i vårat Resecentrum Umeå Östra.
Jag har genat den vägen några gånger tidigare, blir en mycket bekvämare
väg när man ska ner till stan från sjukhuset nämligen, bekväma rulltrappor
istället för en blåsig "Svingel".

Fast redan där en sanning med viss modifikation... För mig fungerar inte
byggnaden ovan helt enkelt. Den är ny och fin, blank och "glasig". Massor
av små detaljer, massor av sol en dag som denna och mängder av små
vassa ljus en kväll....


En timmes fikapaus med modern gav mig en "baksmälla" som hade jag
varit ute till havs en vecka eller två. Allt bara gungade... snurrig i skallen
och en hjärna som ställer in sig på OFF hur mycket jag än försöker väcka
den till liv.

Är det något jag bara INTE KLARAR AV så är det just de här
konstiga reaktionerna jag får av viss miljö... och belysning och
ljud och fan och hans moster!

Det fungerar visst inte så bra med allt som jag envisas med att
tro, eller förresten, det är en jädra skillnad på en tanta som bara
sitter hemma i "lagom" miljö jämfört med en som ger sig ut i den
stora röran utanför. Jag blir vansinnig när jag inte kan styra saker
och ting själv och jag måste erkänna att nu, nu får det banne mig
vara nog.

Jag har testat att vara trasig av smärta, jag har testat att vara "trasig"
av depp och krisande men jag vet inte hur jag ska gradera det hela.

Att vara "trasig" av tjurighet och ignorans är nog det värsta, hittills ivf,
peppar, peppar, allt kan bli värre men det kan ju även bli bättre! Just
nu kräks jag oerhört på min situation, bara rakt av. Nu har jag testat
att köra över mig själv i flera långa år och det har inte fungerat, det är
liksom bevisat en gång för alla att jag inte kan SLUTA vara såhär seg
och lättirriterad.

Låter knepigt kanske? Seg som i trögtänkt, lättirriterad som i oj nu
skiner visst solen, det går inge vidare, eller aj, aj nu är det för mycket
saker runtomkring eller oops... det piper någonstans och vips slutar
jag att fungera.

Min prattanta körde en enkel jämförelse med mig, undrade hur jag
skulle ställa mig till en situation där man skulle kräva av en rullstols-
bunden person att herregud, ställ dig upp och gå nu människa?!
Lika lite som den skulle kunna "laga" sig själv och av tjurighet vika
ihop sin stol och gå därifrån, lika lite kan jag fungera på ställen där
min hjärna inte orkar med all stimuli - punkt


Det suger....och jag har inte riktigt köpt den teorin än,
olika regler för olika människor ni vet. Jag KAN och
andra måste inte kunna, jag är PATETISK och andra
har rätt till sina problem......



aha, tappa rösten funderar ni kanske kring?
bara det att jag inte kan skriva, bläää....
fast det är så mycket som händer :(
(eller just därför ...)

1 Pia:

skriven

Usch, måste vara jobbigt med all stimuli när du går ut eller in i affärer och dylikt. Tänk, jag har aldrig varit in i Östras lokal.. trots att jag var där på invigningen! Hahaha...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: