- Återvändarna


Så där ja, nu har vi myntat ännu ett nytt uttryck för den del av befolkningen som inte
lever upp till Borgaralliansens Arbetslinje - Återvändarna. Vi hette förut långtidssjukskrivna,
sjukbidragsberättigade, kroniker, arbetsskadade, ibland tom sjuka.

Att vindarna har vänt under de sista åren kan ingen ha missat, hur hårt de än har blundat
och pressat sina händer mot öronen. Sjuka människor blev bidragsfuskare under 90-talet.

Människor som inte ville göra nytta, som bara ville utnyttja "systemet" och därigenom
riskera vårt fd välfärdssystem så att de som "verkligen var sjuka" inte skulle kunna få sin
rättmätiga ekonomiska säkerhet.



I dagens DN kan vi läsa om Ann-Charlotte Bylund. Hon tillhör samma grupp som jag själv.
Vi som ramlade ur vår numer villkorade sjukförsäkring, 550 dagar i följd är hur länge du
får vara sjuk. Sen är dagarna slut, punkt slut, oavsett var du befinner dig rent hälsomässigt!

Nu har ju Ann-Charlotte blivit välkommen tillbaka in i försäkringen, hon är en sk återvändare,
likväl som jag själv. Skillnaden mellan Ann-Charlotte och mig är dock milsvid. Jag lyckades
hålla ekonomin under kontroll, jag fick tillbaka min insomnade a-kassa och kunde betala mina
räkningar och framförallt min hyra. Jag står inte utan bostad och kronofogden har inte knackat
på min dörr...inte än ivf....

Jag vägrar gå med på hennes version av det inträffade dock, det var inte BARA ett slöseri med
tid och pengar, det handlar också om regelrätta övergrepp i sjuka människors liv och förmåga
att klara sig själva utan att behöva gå till socialkontoret för ev. försörjningsstöd.

(klicka på bilden ovan för länk till socialstyrelsens egen statistik
kring ökningen av utbetalningar av försörjningsstöd i bakvattnet
av utförsäkringar och vår höga arbetslöshet)


På Aftonbladet raljererar Lena Mellin över hur Försäkringskassan
ju vet hur dåligt det fungerar där redan nu. Hur man kan påstå att
det ska kunna "smartas upp" samtidigt som lokalkontor ska stängas
ned och personal sparkas är för mig totalt idiotiskt.....

Mina besök på fk sista åren har varit totalt BEROENDE av att jag har fått
ta del av personlig kontakt! Jag har inte klarat av att fylla i alla ansökningar,
vetat vad som ska följa med vilken ansökning osv utan har helt enkelt fått ta
en bunt papper hemifrån för att tillsammans med ledig handläggare samla ihop
allt som behövts.

HUR löser man sådana enkla men ack så konkreta problem utan personal?

Kom ALDRIG och påstå att fk´s telefonservice, eller än värre datatjänster,
ska kunna kompensera en mänsklig kontakt! Vi är många som MÅSTE
ha den möjligheten, oavsett om det handlar om ålder, språkproblem eller
bara kognitiva svårigheter en masse....

Numer har vi ett Sverige där läkarnas intyg inte längre gäller,
krasst sett lågutbildad, utarbetad och sönderstressad personal
på fk har klivit in i deras ställe och tolkar intyg som fan själv
läser bibeln....

Så varmt välkomna tillbaka, ni nya återvändare.... Om det var svårt förut,
så kan vi bara gissa hur framtiden kommer att se ut. Själv har jag nu hela
28 dagar kvar av min sista sjukskrivning. Min utredning på neurologen är
nog inget jag ska hoppas på direkt.

Tillbaka till ruta ett alltså. Inväntar nu besked om ev beslut från min läkare,
känns ganska hopplöst att kontakta min handläggare på fk utan att ha något
att komma med. Dagarna tickar på, vad som kommer sen vete gudarna...

(eller någon långsiktigt tänkande ekonom i regeringen...för det kommer
INTE att ta slut med de här försämringarna. Vi talar om förändringar i
vår svenska fd välfärd som blir svåra att rätta till, om de någonsin kommer
att hända...)


EN absolut ICKE-favorit i repris,
Marian Radetzky, vars tankar känns
snuskigt aktuella...



undrar om hr Radetzky hade en aning om hur klockrent han fångade allt,
t.o.m med hans resonemang kring sin svarta arbetskraft ligger ju så rätt i tiden....
1 Madeleineslife:

skriven

Men jag trodde du hade fått en sjukersättning beviljad..? Eller är jag ute & cyklar?...

Jag håller tummarna att det löser sig hur som!!

Kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: