- Are you a man or a mouse?




en favorit i repris, hejja Kreti o Pleti, Umeås stolthet!


Efter att ha läst Mdamz blogg om dagens Sverige


blir jag så sugen på att skriva om något viktigt, något
jag brinner för och något som skulle kunna göra skillnad..

Men just nu har jag hamnat i någon sorts tankeskugga, eller jag vill inte
kalla det så heller utan snarare att jag har blivit mycket, mycket fegare.


Jag tillhör ju just en sån "minoritet" som Fredrik Reinfeldt så fint har
skrivit om i "Det sovande folket"...... Jag är långtidssjukskriven, om
jag inte ska kunna dra nytta av det faktum att jag faktiskt avtjänat
mina 5 månader som utförsäkrad och fått börja om på nytt?

"Vi vill inte se ett samhälle där folk svälter men
i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras."



Att man som bloggare/sjukskriven måste akta sig är inget skämt,
det förekommer ju fall där människor just mist sin sjukpenning/
ersättning pga deras aktivitet på internet.

Bjuder er det fenomenala debattinlägget från Aftonbladet 24/1 - 2011


som ett exempel på att det faktiskt är FARLIGT att yppa sina åsikter
offentligt om man sitter i den sitsen att man är beroende av fk´s
goda vilja... Nä förresten, det är FARLIGT att ens ha ett liv om man
råkar vara trasig, det är klart att vi ska vara tysta, undangömda och
TACKSAMMA!

(varför hör jag Peter Dalles rollfigurs bitska replik i filmen
Ogifta par- En film som skiljer sig som svar på frugans
fråga om hur hon ska vara då?

- Vad sägs om kåt, glad och tacksam?!

Och oroa er inte, jag VET att det inte är Alliansens önskan,
tänk om det vandrade omkring en massa kåta och glada
sjukskrivna i landet som så till den milda grad gynnar och
prioriterar de som JOBBAR.....)


Hela diskussionen om huruvida de utförsäkrade är sjuka, skriver jag för
säkerligen hundrade gången... precis som deras läkarintyg säger, vilket
i sig egentligen är tämligen irrelevant då ju det inte är läkarna som har
den kompetensen att avgöra den saken, är helt ointressant...

Fortfarande....


En liten parentes, läser på fk´s sida om läkarintyg och dess
betydelse, och även hur konkret "bevisbördan" faktiskt hamnar
hos den sjuke (OM du har tur och har ett arbete förstås...)

(bilden är länkad till arbetsgivarens sidor på fk, ovanstående
gäller dock KORTA sjukskrivningar.... LÅNGA regleras ju numer
även av tidsgränser, än längre bort från hälsoaspekten alltså!)


För arbetslösa, sjuka, UTFÖRSÄKRADE, såna som
verkligheten hård i dessa dagar...


Läs också Ett hjärta Rött:
1 MDAMZ/Inspirerar:

skriven

Oj tack för länken ...jag finns med på påskuppropet försöker hitta var det kommer att vara någonstans här i Stockholm. Sitter just nu och funderar om och hur jag ska få kyrkan med mej där jag bor...!?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: