- Sjukpenning efter sjuklöneperiodens slut, ifyllt!




Så, ÄNTLIGEN har min ansökan kommit hem! Jag gick in i Arbetslivsintroduktionen
den 1 juni, det blev inte "bara" 3 månaders karens och varmt välkommen tillbaka
till Försäkringskassan för mig heller... Är det någon annan än jag som är ordentligt
tveksam till att det kommer att dyka upp någon sjukpenning på mitt konto före den
här månadens slut förresten?

Kvarnarna mal långsamt när man sitter så här "innanför".... ( vidhåller att man INTE
kan befinna sig i ett större utanförskap än när man som icke arbetsför inte längre är
berättigad till sin sjukpenning/ersättning utan hamnar i nån jädra limbo!!)


- Vilken sjukdom är det som gör eller har gjort att du inte kan arbeta?

(en annan tycker ju iofs att läkarintyg och bedömningar borde kunna
ge mer än en vink om det men nu ska jag alltså få chansen att helt
svamla bort min egen ansökan också......)

- Hur tycker du att sjukdomen påverkar eller har påverkat din förmåga att arbeta?

(alldeles för mycket... 10 år för mycket om jag ska vara ärlig)
Det är svårt att skriva på beställning, det är ju t.o.m svårt att TÄNKA på beställning
och jag har anammat en teknik för att minimera antal felaktiga ansökningar. Det
jag klarar av att få ihop själv skriver jag här hemma, det andra tar jag helt sonika
med mig till Försäkringskassan där jag lägger över bunten med papper och säger:

- Jag kan inte sånt här, hjälp mig!


Nu ska jag ju även söka bostadsbidrag, igen, och det är mer än krångligt. Jag vet ju
inte om jag ens får sjukpenning, jag VET att jag inte får A-kassa om, eller snarare
NÄR jag blir av med jobbet som jag garanterat inte kan starta upp på den heltid som
jag ju har. Försäkringskassan brukar inte vara särskilt positiva till att dela ut bidrag
till människor som inte ens kan lämna inkomstuppgifter nämligen..

För att toppa dagen så är det dags för cellprov också.... Sista gången något sådant
togs på den här tantan var hon nedsövd, en finurlig kirurg tog det under pågående
operation vilket ju var väldigt smidigt. Först nu har jag börjat fundera över hur bra
det kommer att gå.....eller inte... Tar med mig "första hjälpen" i form av en liten vit
tablett ifall det bär iväg, får hoppas att det räcker....



1 Katta & Doriz:

skriven

Får också ta små vita piller om jag ska klara mig till gyn. Inte bara psykiskt, kroppen klarar inte ett besök i en gynstol. De är inte direkt handikappsanpassade om man säger så...



Hoppas det löser sig snabbt med ekonomin!

2 Ida:

skriven

Hur har din dag varit? :) Håller med ovan med ekonomin

3 Sara:

skriven

Hej du!



Tack för dina kloka meningar kring hur det är att intellektualisera och överanalysera sig själv, sina tankar och känslor. Tänkvärt!



Jag blir skraj av att läsa vad man kan tvingas gå igenom för att bli beviljad ersättning m.m. som du skriver om här ovan... Hoppas det reder sig för dig!



KRAM

4 A:

skriven

Försäkringskassans blanketter kan man bli sjuk av om inte annat. Ibland undrar jag om de är formulerade så som de är bara för att folk helt enkelt ska ge upp och låta bli att fylla i dem, så att det blir lättare att gå och jobba fast man är sjuk! När jag gick min 3 månaders period på AF så tyckte även min handläggare där att de blanketterna var galet omöjliga att förstå sig på!

Kram!

5 Annica:

skriven

hur mår du? :P

6 Marcus:

skriven

Jag tycker att det är komplicerat med papper hit och papper dit :S

7 Marcus:

skriven

sv: Ja, himla krångel med papper..usch!



Haha..så det stod en snökanon vid vägen? :-O


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: