- Upp och iväg, måndag gör jag någonting!


Har fortfarande helgfrämmat kvar, min alldeles egna roterande särbo
var trög i starten så vips blir han kvar till i morgon. Så kan en måndag
se ut för vissa ;-)

Själv vaknade jag i tid minsann, har hunnit läsa massor av både intressanta
och frustrerande saker på nätet, som vanligt, men har dåligt med tid att ens
försöka ge mig på något avancerat skrivande, ni får ett gäng länkar istället!
(måndagarna är ju en sån där sjukhusdag nämligen)




Tråkigt var att vår lokala tidning verkar ska gå över till e-tidning....
Helt plötsligt ska man betala en 350:-/månad för att läsa,
inte ett alternativ för mig ivf men jag testar gratisveckan
förstås! E-tidning VK



Ett pressmeddelande från Nordiska högskolan för Folkhälsovetenskap
berättar att personer med psykisk ohälsa i Danmark, Finland och
Sverige har mellan 15-20 års kortare förväntad livslängd......
Då kan ju omöjligt konsekvenserna av vår nya sjukförsäkringspolitik
ha hunnit tas med i forskningen, jag gissar på ännu kortare liv då...



Alliansfritt Sverige tar upp frågan om varför det har blivit viktigt
att välja rätt sjukförsäkring Läs vidare bland deras länkar och ta er en funderare,
konsekvenserna av vår rådande politik drabbar inte BARA oss som redan är sjukskrivna
utan det handlar om ALLAS framtid.
(sannolikheten att jag skulle få teckna upp mig på en privat sjukförsäkring?!)



Sen hittade jag en intressant sak på twittern angående de nya reglerna, ni vet
väl om att ni efter dag 180 som sjukskriven MÅSTE söka er mot HELA övriga
arbetsmarknaden?
("Om ni inte med stor sannolikhet kan gå tillbaka till arbete
hos arbetsgivaren före dag 366")

Om ni har turen att ha en såpass finurlig chef som sjuksköterskan Annelie Gustafsson,
har, som pga sårinfektioner inte kunde gå tillbaka till sitt arbete inom "tidsgränsen", så
kan man genom att ändra arbetsvillkoren/tjänsten till en administrativ tjänst helt
plötsligt få "rätten" till en längre sjukskrivning UTAN tidigare prövningskrav...





(och en liten bonus från Ett hjärta RÖTT på facebook,



1 MDAMZ/Inspirerar:

skriven

Hej du



Allt ok med dej? Inte ska du deppa för E-tidningen...har du kollat om biblioteket har tagit in den som nedladdning? Det är brukligt att göra så.

Om du orkar kan du ta en sväng förbi mej!?

2 Anonym:

skriven

Reapond på kommentar;



"Det går alldeles utmärkt att göra så ;)och du tänker rätt :)"

3 Marie-Ann:

skriven

Dessa regler. Tycker det är tråkigt att folk som blir sjuka eller inte kan jobba råkar illa ut. Klart du ska ta den gratisveckan med tidningen...inte mer än rätt och gratis är gott:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: