- KASAM, hört talas om det?


Känsla Av SAMmanhang

"Professor Aaron Antonovsky myntade begreppet salutogenes. Antonovsky utgår från
att tillvaron är full av påfrestningar och svårigheter, vilka individen måste lära sig att hantera.
Denna förmåga brukar benämnas copingförmåga efter det engelska ordet coping (hantera)."


Istället för att tala om sjukdomsorsaker fokuserar man sig på hälsans orsaker,
dvs Salutogenes - en fokusering på varför människor även under svåra omständig-
heter håller sig friska.



Genom dessa tre begrepp kan man
bedöma en människas KASAM


    B - att man uppfattar livet och livshändelser som förnuftsmässigt begripliga

    H - att man upplever att man har inflytande över sitt liv
    och inte är ett offer för olika omständigheter

    - att man ser det meningsfulla även i svåra upplevelser,
    så att de blir värda ett känslomässigt engagemang



Jag tycker att det låter väldigt spännande. som trasig en så vill man faktiskt inte bli
sedd för det som INTE fungerar, det är en lögn som växer katastrofalt fort här i vårat
land, utan jag vill bli sedd för den MÄNNISKA jag är.


Att jobba mot bättre hälsa genom att arbeta upp en människas KASAM, förstärka
deras självkänsla och skapa möjligheter att påverka livssituationen, och i viss mån även
acceptera de ev svårigheter utan att för den skull uppfatta sig som ett offer.


Vem kan ha något emot sådana ambitioner? Inte jag och jag törs nog påstå att ingen
av mina vänner med problem skulle protestera


MEN


att från dessa tankar gå till ytterligheterna, återigen tack vare Hanne Kjöller på DN,
och snickra ihop ännu en vriden ledare angående de sjuka i Sverige... det är långt.


Professor Antonovsky byggde sin forskning på en undersökning av hur kvinnor ur
olika etniska grupper upplevde klimakteriet, i formuläret fanns en ja och nej fråga
angående huruvida kvinnan hade suttit i koncentrationsläger eller inte.


29 % av kvinnorna som suttit fängslade och 51 % av de ickefängslade uppgav att
de mådde relativt bra psykiskt, vi kan väl kalla det "god allmän psykisk hälsa" som
Hanne själv skriver i sin artikel.


Kan vi gissa vad Hanne drar för slutsatser av det ? Hanne som ju skriver ledare
efter ledare där hon mer eller mindre hånar sjukskrivna.....

(Kolla in hennes egen HÄLSOHISTORIA förresten,
hon kunde ju inte ens hålla vikten....hon har inte
varit den friskaste av oss alla men för henne var
det bara att "laga")



"Det man borde kunna enas om är att det sista man i alla fall ska göra är att ta människor
den förmåga som trots allt finns där. Att läkarna med sina sjukintyg slutar bekräfta känslan av
oduglighet, sjukidentitet och brist på sammanhang.

Människor borde få hjälp att komma vidare, att hitta en strategi för att lämna oförrätter
och kränkningar bakom sig
. Och en modell för att lära sig leva med den smärta som inte gör
mindre ont för att individen berövas sitt sociala sammanhang."

Vänd på perspektivet DN 7/4

Fokus på det friska - några begrepp

Känsla av sammanhang ger motståndskraft
- tes i klassiker om hälsa
ti Läkartidningen 29/3-06




För jag menar, hur i helvete kan vi, här i trygga Sverige fortsätta
envisas att vi har rätt till vår sjukvård, vår sjukersättning och
påstå att det tar olika lång tid för alla,

Hanne kan ju hänvisa till koncentrationslägerfångar som klarat av
det bättre..................


HÄR
kan du göra ditt eget KASAM-test


Mina resultat?

"Under 100 KASAM indikerar behov av hjälp att på ett strukturerat vis upprätta
och påbörja genomförandet av en personlig handlingsplan, förenkla sitt liv mm."

Jo men visst, jag hade 80....

"Vid svagt M bör man satsa på att utveckla sin perspektivförmåga
och oftare försätta sig i situationer som man tycker om"...


"Låga poäng kan också bero på depression och emotionell utmattning"
(utförsäkra sig?)


"Svag B indikerar svag intern ’locus of control’, (var individen själv
förlägger möjligheten att åtgärda ett problem)"
(hur kan jag ha kontroll när jag ramlar ur systemet?!)

"Låga poäng på H indikerar tillitsbrist och resurssvaghet i förhållande till vardagens
krav. Kan stå för både otillräcklig kompetens, dålig ekonomi, bristande samhörighet
eller att man blivit överrumplad av livets komplexitet när jobb, familj, ekonomi mm
ställer större krav än man för närvarande mäktar med
"
(vad händer när man utförsäkras?!)

Ja ja,
nu är det natt och jag ska sova,
tillsammans med mina svaga
bokstäver OCH särbot,
lägger bara in en sista kommentar
som Christina la till Hannes
ledare !






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: