- Hur kan en handlingsplan på Af se ut, nyfiken?


Aktiviteter


Kartläggande samtal
2010-08-31
Kartläggande samtal kring arbetshistorik, förutsättningar för arbete, eventuella hinder och kring åtgärder och insatser som en del i underlaget för bedömning av förutsättningarna för arbete och/eller arbetsförmedlingens utbud av insatser och tjänster


Enskild aktivitet
Ej tidsatt
Veckovis aktivitet hos annan aktör
(prattanta med andra ord)


Undanröja hinder
Ej tidsatt
Aktivitet, provtagning varje vecka hos annan aktör
(min jakt på den perfekta medicinnivån)


Arbetspsykologisk bedömning
Ej tidsatt
Konsultation kring förutsättningar och planering framåt.


Vägledningsgrupp
Ej tidsatt
Aktualiseras för vägledningsgrupp för orientering, arbets-
marknad med mera.


Kontakt med arbetsgivare
Ej tidsatt
Samråd med arbetsgivaren kring eventuell arbetsträning
med mera. Eventuell konsultation med arbetsterapeut i
samband med detta


Som grund för aktiviteterna ligger följande bedömning

Litentanta skall genomgå Arbetslivsintroduktionsprogrammet under tre månader, tiden 2010-06-01 - 2010-08-31. Programmet syftar til en fördjupad kartläggning av sökandens förutsättningar för arbete och bedömning av sökandens behov av arbetsförmedlingens utbud av tjänster och insatser för att få och/eller behålla arbete.

Litentanta har fast anställning som butiksbiträde på heltid men har varit förhindrad (sjukskriven finns inte, punkt slut...) sedan 2000. Under senaste året har hon arbetstränat upp till 16 timmar per vecka.


Arbetsförmedlingen matchar mot följande

Yrken: Barnskötare, Butiksbiträde/affärsbiträde, Elevassisten, Hotellstädare (återigen, jag har ju NOLL minne, hur skulle jag kunna komma ihåg vad jag har jobbat med under alla dessa år...)

Geografiskt område: Hela Sverige
Arbetstid: Heltid eller deltid


Arbetsförmedlingen har registrerat följande hinder enligt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens föreskrift 2004:3
Yrkesmässiga hinder
Medicinskt skäl - läkarutlåtande 9§




Tjoflöjt, så här blev det alltså, och även om jag inte är aktivt sökande, dvs MÅSTE ta ett ledigt arbete i Malmö under dessa 3 månader så fick jag ändå tipset om flyttbidrag... som ni gärna får hjälpa mig att hitta mer fakta om. Hittar nämligen ingenting öht, jag som brukar kunna googla fram det mesta....



En sak som jag ställer mig jädrigt frågande till är dock min arbetsträning.

Som det är nu har jag varit tvungen att ta tjänstledigt, min pågående
arbetsträning är alltså avbruten, även om jag fick pausa den tidigare pga
ohälsa, eller förhinder som handläggaren på af kallar min anledning till frånvaro de
sista 10 åren (sjukskriven innebär ju då som en del inte förstått att vi är sjuka...)
men jag hade ju redan tränat i nästan ett år.


Ökade timmarna och var på väg, nu ska jag då som varandes utförsäkrad tillbaka
till arbetet och träna fast nu med a-kasseersättningen istället för sjukersättning...


Och inte vet jag hur min hälsa har förbättrats av
den här rockaden av ersättningspengarna....

(om jag nu kommer att få några pengar ens,
det återstår att se säger en realistisk tanta)



1 Pia:

skriven

När jag läser det där så vet jag inte riktigt om jag ska skratta eller gråta; det är som en tragikomisk fars men på ett dåligt sätt! :o(

2 A:

skriven

Oj, nån sån där handlingsplan gjordes aldrig för mig, men det beror nog på att min sjukskrivningsgrad inte var 100-procentig. Men det är verkligen helt enkelt bara allmänt sorgligt att det inte finns förståelse för sjukdom längre. Verkligen ett empatiskt samhälle det här...

Har inte godkänt din kommentar, eftersom du råkat skriva mitt yrke där och jag vill ju hålla mig så anonym det går, bara ifall du undrar varför den inte har dykt upp:)Men du har så rätt! Precis så säger min läkare: Alla klarar inte 100%, that´s it! Och hur kul är det att bara "slänga bort" den utbildning och erfarenhet man har?! Mitt yrke har dessutom blivit en jättestor del av min identitet, så det känns ungefär som att behöva amputera en kroppsdel, som man till varje pris vill rädda!



KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: