- Här hemma förespråkas feodalismen...


men för att förklara det hela så är det alltså särbot som slänger sig med den terminologin när våra diskussioner kring Sveriges nuvarande sk demokrati går som hetast....

Jag har ärligt talat inte ens kollat upp vad feodalism verkligen innebär, förutom vad han har sagt i samtalen, vill man läsa wikipedia blir det genast alldeles för krångligt, HÄR, så jag använder mig av en annan, mer svammelfia-anpassad förklaring:


"Det hela bygger på att någon (en kung) kontrollerar ett stort stycke jord, men inte har nog
med män för att försvara det och inte nog med pengar för att avlöna soldater. Då förläner
(lånar ut, egentligen) han en bit av området till en annan man som har en stridshäst,
kanske flera, men ingen jord.

Man nummer två kallas då vasall och har skyldighet att hjälpa man ett om det blir krig.
I gengäld får vasallen alla inkomster från jorden och bönderna betalar sina skatter till
honom. Vasallen kan sedan skaffa undervasaller så att det blir som ett enda pussel.

I botten står bönderna som bör upp hela systemet ekonomiskt. För att de inte skall
kunna försvinna är de livegna, d v s de är enligt lag tvungna att stanna på det gods där
de är födda
."
Medeltiden, Kalmarmuseum


Tro nu för allt i världen inte att särbot är en krigisk pojk, han är mer krass och kanske har lättare för att tänka att man verkligen borde göra lite mer dramatiska förändringar i samhället då ju det börjar vara mer än tveksamt att vår s.k demokrati fungerar... Eller, kanske är jag som vanligt ute och cyklar och egentligen borde tala om solidaritet, ja, ni vet, "det där" som beskrivs på lite olika sätt HÄR


Nu måste jag bara konstatera en sak, i det feodala systemet, pyramiden, stod ju bönderna i botten, livegna och därigenom förhindrade att skapa egna liv med vettiga förutsättningar. I dagens kapitalistiska Sverige har vi då en annan sorts livegna, alla arbetslösa som skickas Sverige runt i konkurrens (tillåt mig tvivla) med oss tidigare sjuka, numer friska...  Jag vill inte alls gnälla på förslagen om lärlingssystemet, det ÄR ett stort problem med ungdomsarbetslösheten och det är ett sätt att åtminstone få ut ungdomarna i arbete, men hur i hela världen ska någon kunna överleva, betala ett boende och kanske försörja en familj på en halv lön?!



Men nu var ju tanken den att jag skulle pusha för Ett hjärta RÖTT igen,

(babblade bara iväg mig, fick höra att dotra direkt kan plocka i
vilket skick jag är utifrån hur jag svamlar, hon skrattar bara,
hoppas ni också kan göra det, hissen går ju inte alltid ända upp
hos den här tantan som ni vet ;-) )





Kapitalismen - en kärlekshistoria


Återigen ett pricksäkert inlägg, denna gång om Michael Moores nya film
"Capitalism a love story", Moore fortsätter envist att ifrågasätta "The american way of living"
och precis som det beskrivs i bloggen är det mer och mer
tydligt hur skutan Sverige har fått byta kurs de senare åren.

Jag
VÄGRAR att tro att det är försent att vända om,
hoppas att ni som läser här tar med er länken
till Ett hjärta RÖTT och i er tur sprider den vidare,
det är ju bara VI som kan förändra, och då måste
vi ALLA hjälpas åt!


(99% av svamlet denna kväll tillskriver jag Fenantoinet, bara så att ni vet!)





Och för ge särbot en chans att förklara:

"Måste bara få förtydliga vad detta särbo (lilla jag det) egentligen förespråkar; INTE den medeltida typen av feodalsystem, merlitegranna tvärtom liksom, som jag valt att kalla neofeodalism mest bara för att det låter så klatchigt.Om man tänker sej att befolkningen grupperas i tjog eller så, som demokratiskt får välja sej en "socialsekreterare/arbetsförmedlare/f-kassehandläggare/skv-tjänsteman" som i sin tur (tillsammans med typ nitton tjänstemän av samma rang) kontrolleras av en högre, även denna folkvald, tjänsteman osv ända upp till den medeltida kungens nivå (även denna naturligtvis folkvald och med tveksamma och svårdefinierade arbetsuppgifter och "apanage" därefter) så får man en sorts feodalism fast med upponervänd pyramid... Typ... kanske... Eller?"


Nu kan ni nästan förstå på vilken avancerad nivå våra diskussioner ligger va? ;-)
1 A:

skriven

Jag minns när jag läste om "folkhemmet" i skolan (gymnasiet), hur underbart det lät. Vi har kommit låååångt bort från de tankarna nu...Samhället är bara till för de starkaste verkar det som...

Kramar!

2 Särbovasallen:

skriven

Måste bara få förtydliga vad detta särbo (lilla jag det) egentligen förespråkar; INTE den medeltida typen av feodalsystem, merlitegranna tvärtom liksom, som jag valt att kalla neofeodalism mest bara för att det låter så klatchigt.Om man tänker sej att befolkningen grupperas i tjog eller så, som demokratiskt får välja sej en "socialsekreterare/arbetsförmedlare/f-kassehandläggare/skv-tjänsteman" som i sin tur (tillsammans med typ nitton tjänstemän av samma rang) kontrolleras av en högre, även denna folkvald, tjänsteman osv ända upp till den medeltida kungens nivå (även denna naturligtvis folkvald och med tveksamma och svårdefinierade arbetsuppgifter och "apanage" därefter) så får man en sorts feodalism fast med upponervänd pyramid... Typ... kanske... Eller?

3 Särbonden:

skriven

Efter en skvätt googlande på "Neofeodalism" måste jag nu helt ta avsånd ifrån den benämningen på "mitt utopia". Kanske skulle kunna kalla det för "ryskgummedemokrati"(en demokrati inuti en demokrati inuti en demokrati) Eller "Cheopssidedown" (upponerpyramid). Öppet för förslag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: