- Anti-jantelagen som motvikt till dagens äventyr....


Eftersom att jag hade en massa tid över mellan stick i arm och avpollettering från
sjukkassan så hamnade jag på biblioteket. Där trivs jag bra, fast det är lite svårt
för gammtanter att hitta runt när minnet sviktar, Ve eller var det Vfb, eller vad var det nu?..

Plockade på mig lite ganska onödiga böcker om epilepsi, kände att jag behövde fylla på
med lite fakta om det skulle bli några diskussioner, en av böckerna jag lånade var ett
alldeles eget litet guldkorn!



Leva med epilepsi
-ett studiecirkelmaterial




Anti-jantelagen för funktionshindrade

Du duger.

Du är en ovanlig människa.

Du har unika erfarenheter.

Du har redan genom dessa erfarenheter
blivit en insiktsfull människa.

Du äger genom dina funktionshinder erfarenheter
och stora kunskaper om människors fundamentala
existensvillkor.

Du har tack vare dina erfarenheter fått omfattande
kunskaper om det samhälle vi lever i.

Du har lärt dig föra en kamp.

Du har upplevt både sorg och smärta vilket har gjort
dig till en kännande människa.

Du har lärt dig att se det väsentliga i tillvaron-
hyckleri och prål imponerar inte på dig.

Du har lärt dig att genomskåda välgörenhet och
politisk retorik.

Du har identifierat fienden.

Du är en del av historisk jämlikhetskamp. Människor
före dig har kämpat mot orättvisorna - efter dig kommer
andra att ta vid.

Du är en del i en global solidaritetsrörelse. Funktionshindrade
finns i alla länder.

Du har mycket att uppleva, du har mycket att åstadkomma,
du har mycket att ge.

Allt är till för dig, kärlek, sexualitet, vänskap.

Du ska veta att du är NÅGON.


av: Gerd Peterson och Vilhelm Ekensteen


Och vet ni vad, jag kände mig faktiskt inte
bara värdelös, jag var också någon!
1 Sara:

skriven

Du är värdefull!



varm kram

2 Pia:

skriven

Anti-jantelagen var jättebra!!! Den måste jag kopiera och spara. Det är ju så sant, det som står där..

Kram på dig från en utschasad Pia.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: