- Tankar om utförsäkrandet...


Jag läser allt jag kan komma åt på nätet, självklart missar jag
en jädra massa då det kryllar av människor som sitter illa till
iom de nya reglerna som gäller kring sjukförsäkringarna...


Eller i ärlighetens namn, vår mindre värdiga sorti från vår
tidigare försäkring, som numer endast får ses som ett bidrag
eftersom att man de facto blir utförsäkrad... Lite intressant
bara det, att man håller på att betalar och betalar till en kassa
och en livslång försäkring som dessvärre upphör att gälla mitt
i allt.... Inte tusan får vi slippa undan den del av skatten som
går till denna försäkring heller, nä minsann, den är obligatorisk
fastän den inte längre är aktuell...


Jag ska inte gnälla ännu, jag har ju fortfarande mitt på det torra,
eller hur nu borgarna ser på oss bidragstorskar... (jag faller inte
ur förräns i maj nämligen, men det är ju solklart, jag är hel och
heltidsstark fram tills dess!)


Vi blev lovade en massa, Sven-Otto Littorin själv sa
före jul just precis såhär i Ekot :

”Majoriteten av dem som nu lämnar sjukförsäkringen och går
över och får den här introduktionen på Arbetsförmedlingen.

De kommer faktiskt att få lite mer i plånboken än man hade
när man var sjukskriven.”



Dessvärre behöver man inte vara nåt större datageni eller
matematiker heller för den delen för att ta sig fram till självaste
fk´s hemsida
där man hittar den här sammanställningen:

"Uppgifter för januari visar att ca 3200 personer fick mer eller
samma summa som tidigare utbetalning från sjukförsäkringen.
Ca 8 300 personer fick mindre ersättning."


(med mindre handlar det ju om att man bara fått den lägsta
nivån på 223:-/dag, hur ska man klara sig då?)


Att jag snöat in på det här just nu har flera förklaringar,
självklart den solklara att jag ju inte har en aning om VAR
jag o dottern kommer att stå i vår, jag vägrar att kasta in
handduken ännu, än finns det en hel del tjurighet kvar i den
här tanten


MEN

återigen har jag en kraftig jädra biverkning av dessa
mediciner jag bollar med, jag är inte glad längre, jag
försöker vara djup, men intressant
och snubblar bort mig i tappade tankar och framförallt
tappade sugar.......

Ber om ursäkt, eller kanske ber om förståelse, min berg
och dalbana kommer att pågå i minst en månad till, rätt
vad det är så har min blogg förvandlats till något tragiskt
men jag har tänkt låta det vara så.

Jag är jag, nånstans bakom snurrighet och gnäll
våren är på väg, ljuset, lite skoter, hittad ork och
anfallsfrihet kan ju locka fram allt gott igen
eller så inte

så är det,
känner ni att jag blir
för tragisk så kliv av
genast
för här ges inga garantier,
kanske dags för en personlig blogg?


Nå, vi får se, dag för dag
är vad som gäller nu och
i morgon är banne mig en
annan dag, eller hur?


Här kommer några länkar,
säkert några som jag har tjuvat
ur, men jag lovar, det är redan
helt borta ur den här skallen
,
det var aldrig meningen,
men ni som vill se hur verkligheten
ter sig för oroväckande många i Sverige,
titta in och läs
framförallt begrunda.


Är det här det Sverige vi vill ha,
ni som håller måttet, ni som står
bredvid och tittar på oss gnälliga,
tänk efter, fundera, känn inuti,
och glöm inte vad ni får läsa när
det är dags för val i höst!



Bloggar:

-Sjukförsäkringsreglernas konsekvenser

-Dan Jonsson om sin utförsäkring

- Eva-Lena om vännen Lasses utförsäkring

- Tristessan om när utförsäkringen kommer


Artiklar om verkningarna (inte biverkningar utan själva effekten)

- Handläggaren på fk snart utförsäkrad

- Utförsäkrade kan komma att mista bostadstillägget.

- Irene var utan inkomst i över ett år

- Ekonomisk chock för utförsäkrad

- Försäkringskassans egna prognoser i november, 2009

Avslutar med käre S-O Littorins egna ord,
känner det väl som att jag tillhör just den
gruppen som han menar,
även om jag ju faktiskt har en fast tjänst.


"Allas vilja till arbete måste tas till vara för att utanförskapet på arbetsmarknaden
ska kunna brytas. Arbetsmarknadspolitiken måste därför förändras och få ett tydligare
fokus på jobb och effektiva insatser för dem som står allra längst från arbetsmarknaden."



Ja ja, det blir en jädra gröt bara det här,
men summa summarum,
varningssignalerna fanns, o de var kraftiga,
verkningarna finns redan nu dokumenterade,
både i smått, hemma hos folk själva, och i
stort, kvällstidningarnas stora smaskiga rubriker
om allt från självmord till regelrätta justitiemord...

Och under tiden man tittar, läser, förundras
och förtvivlar så fortsätter eländet bara,
inte kommer det att vara någon förändring
till min tid kommer, i maj. Det här systemet har
kommit för att stanna, ok för att erkänna att oj,
det här är väl inte riktigt rättvis, men steget till
att införa humanismen, kunskapen (läkarnas egna
intyg och vetande om sina patienter), det är långt,
alldeles för långt....

suck..



provar att pinga här
till intressant.se
1 Pia:

skriven

Jag vet hur jag ska rösta i höst, alliansen ska bort!! Trots att jag är en av dem som "fått det bättre" genom deras politik. Mindre skatt = mer pengar i plånboken. Men jag känner att jag hellre betalar mer i skatt så att mina medmänniskor(och kanske jag själv en dag) får lov att vara sjuka och känna sig trygga. Vi måste betala en hel del i skatt om våra trygghetssystem ska fungera. O jag tycker att vi som har en tryggad anställning gott kan bidra mer till det.



Däremot är jag rädd för att alla de som "fått det bättre" endast ska se till sig själv och då rösta på samma som idag. DET är jag rädd för!



Kram på dig!

2 gladulle:

skriven

Ja vad ska man säga. Vet i alla fall vad jag ska rösta på i höst.

3 Madeleineslife:

skriven

Jag tycker inte du ska behöva tänka på eller be om ursäkt för vad du väljer att skriva. Brukar själv tänka så. Men bloggen är min, jag tvingar ingen att läsa den. Det gör dom själva.



Jag hör till dom som får mindre idag som utförsäkrad.

Sen har jag fått höra nu att FK tänker inte se över mitt ärende förns dom 87 dagarna har gått ut!!!

IDIOTER! Jag har ju varit hos spec, dom är överrens läkare, husläkare, AF om att jag inte kan gå ut i arbete nu.

Så istället för att göra det klart innan & jag slipper hamna emellan & få ännu mindre pengar! Så väntar man!

ÄR så arg nu på FK. Hur mycket ska man stå ut som sjuk?!

Håller med i allt du skriver & håller med dom andra som kommenterat innan!

Hur blir nu när jag ska OP?! Är jag inte ännu sjukare då?!

JA vi alla förstår att all denna soppa är sjuk & inte fungerar i praktiken.



Kramis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: