- Nyheten som försvann.... hur borgarna sänker skatter med försäkringskassevinsterna, är den så jädra oviktig?



(klicka ovan för att höra nyheten!)


Det handlar om att ALLA svenska medborgare är med och finansierar
skattelättnader med avgifter som skulle stannat inom socialförsäkringen.

OM sittande regering varit seriösa i sitt uppdrag att hela folket så
hade de satsat pengar på rehabilitering av den sjukskrivna delen,
INTE kastat ut dem ur försäkringen!



"Du har ansvar för att ta tillvara din arbetsförmåga och ta initiativ till

och fråga efter insatser som kan leda till att du kan återgå i arbete.

Försäkringskassan kan begära att du lämnar in ett utlåtande från din arbetsgivare.
I utlåtandet ska det framgå vilka möjligheter det finns att ta tillvara din arbetsförmåga
inom arbetsgivarens verksamhet.
Försäkringskassan informerar dig om det blir aktuellt att du ska lämna in ett sådant utlåtande.

Du och arbetsgivaren bör ta fram utlåtandet tillsammans, men det är du själv som ska

lämna in utlåtandet till Försäkringskassan."

Utdrag från rehabiliteringskedjan....



OM jag som arbetstagare, sjukskriven sådan, inte lyckats få min arbetsgivare
att anpassa arbetsplats, arbetstider, arbetsmoment, vara vad det månde vara
så hamnar jag ju i ALI

"Arbetslivsintroduktionen innebär en koncentrerad utredning och

kartläggning av dina förutsättningar och behov av stöd.

Introduktionen pågår som längst i tre månader.

Efter avslutad introduktion kommer du att kunna hänvisas till
Arbetsförmedlingens ordinarie verksamhet"



Då jag som tidigare "förhindrad" till att arbeta av medicinska skäl hamnar
i ALI innebär det absolut INTE att jag får någon del av rehabiliterande
verksamhet, Arbetsförmedlingen har ju nämligen ingen medicinsk kompetens.

Deras uppgift är helt sonika att utifrån var jag står NU hitta ett arbete som
jag ska klara av, hälsan lämnas återigen därhän. Jag vill ju bara poängtera
att Arbetslinjen ENBART innebär att sätta folk i ARBETE, inte att hjälpa till
att få människor att bli friskare utan att förvandla de till arbetare PUNKT.

Vore inte ett system där människors hälsa prioriterades
ett mer hållbart alternativ? Notera, jag skriver hälsa, sen
ska även människors OHÄLSA respekteras och hanteras
på det sätt som gagnar personen bäst.

Och under tiden jag ältar det här, om och om igen, så tickar mina dagar
vidare. Inget har hänt som på något mirakulöst sätt hjälpt mig att närma
mig den öppna arbetsmarknaden. Snart en månad i ALI, ett besök.....

Och samtidigt som jag skriver det här befinner sig tusentals personer
i den situationen att de hamnat i det TOTALA utanförskapet. Ingen inkomst,
ingen behandling, ingen rehabilitering.



Herr Axén däremot, han ser inte skogen för alla träd...


 

 

"- Vi skickar inte ut någon till arbetslöshet som du påstår,

det är felaktigt.... Det vi gör det är att se till att vi får fokus

på tidiga rehabiliteringsmöjligheter under en sjukskrivningstid..."

 

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: