- Jag och mina mediciner... hur har du det med dina?


I dag hade jag nästan kommit fram till att tempot skulle dras ned, mitt spretande
över alla möjliga och omöjliga saker på nätet måste begränsas. Jag kan ju inget,
utom att tycka, och kanske jag ska sluta tycka hela tiden, det är ju inte som att
något förändras av tyckerier enbart menar jag..


Men sen så öppnar jag upp, tittar in och ser vad lille herr Göran Hägglund har
pysslat med under dagen... En färsk artikel finns på DN Debatt

Rätt läkemedel vid rätt tidpunkt



"Läkemedel rätt använt räddar och förbättrar liv. Tyvärr vet vi att läkemedel inte
alltid används på ett optimalt sätt. Och problemen som är förknippade med felaktig
läkemedelsanvändning är många och allvarliga.

Tillsammans vill vi nu ta krafttag för att se till att
rätt läkemedel används vid rätt tillfälle på rätt patient
."


Göran Hägglund
socialminister

Anders Knape
ordförande Sveriges Kommuner- och landsting

Steinar Höeg
ordförande LIF – de forskande läkemedelsföretagen



Antagligen kliver mitt paranoida försvar igång i full kraft, förhoppningsvis är
det bara hjärnspöken som krånglar. Formuleringar som sista meningen ger
mig som flitig läkemedelskonsument gåshud, hur har vi haft det tidigare?


Menar de att vi fått fel medicin, eller bara vid fel
tillfälle eller finns det redan nu FEL patienter?


Jag är obekväm, svårinställd och biverkningskänslig, antar att det har kostat
mer än ett par kronor extra. Vem ska avgöra var min levnadsnivå ska
ligga i framtiden, blir det strikt ekonomiska intressen eller får läkarna fortfarande
testa sig fram, och framförallt, kommer jag som patient att ha någon talan ?


Huruvida Waldemar Ingdahl har rätt eller inte är inte upp till mig att avgöra,
däremot finner jag hans förklaringar till hur det hela kan komma att fungera,
eller raka motsatsen, hur allt inte kommer att fungera.

"När du läggs in på ett sjukhus så kommer du inte att få bästa möjliga vård.
Det räcker inte att ett läkemedel har godkänts av Läkemedelsverket LMV,
det kommer också en bedömning från TLV om läkemedlet anser effektivt nog i
förhållande till vad det kostar.
Därför försvinner många av de nyaste läkemedlen.
"



Återigen handlar det om att vi patienter inte är en homogen grupp, på samma
sätt som alla som fått en hjärtinfarkt INTE kan ordineras en allmängiltig sjuk-
skrivningstid eller att ALLA långtidssjukskrivna mår bättre UTE på den fria arbets-
marknaden.

"En nationell strategi bör omfatta ett gemensamt program för hur nya effektiva
läkemedel snabbt kan börja användas i vården. Alla nya läkemedel som förskrivs
till patienter bör utvärderas. Läkemedel som inte uppfyller förväntningarna
bör inte användas."
DN debatt 22/6 -10


Det är mycket nu, väldigt mycket...


Själv ska jag försöka sätta igång och tänka
var jag vill stå i september. Om jag ska
bråka med läkare eller våga språnget och
starta arbetsträningen redan nu?


Hursomhelst ska det väl bokas läkartider igen,
intyg ska man ha, kan aldrig tänka mig att de
jag hade i våras är lönt att komma med igen.


Eller hur tänker jag nu,
jag blev ju utförsäkrad
jag är ju frisk..



(men framförallt är jag less, så djävulskt oerhört
less
på att ständigt mötas av vanvettiga förslag
och lagändringar som drabbar de svaga i samhället,
och jag är väl en av de även om jag inte vill det)


gör rätt,
rösta rött
för det blir väl bättre då?
snälla...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: