- Hemma igen, svamlar vidare!


Blev en liten kortsemester, givetvis var vi inte så där aktiva som vi trodde och givetvis
är det tråkigt att komma hem.... samtidigt som det givetvis INTE är tråkigt att komma hem!

De här 30 milen är väldigt många fler ibland, samtidigt som det ju "bara" är att kasta sig i
bilen och vara där en 3 timmar senare om det skulle vara så, kluvet liksom.

Nu har vi ätit vår gourmétmiddag, "färdigköttbulla" och spagetti, täcker väl hela kostcirkeln
om man sköljer ner det hela med Pepsi tror jag, och en dotter är parkerad i sängen m dator
och en morsa sitter i vardagsrummet med sin egen burk.



Dagens nyheter..... ja, vårt fina träd blommar fortfarande för fullt, ska tvinga ut sjuklingen
för att ta några skakfria närbilder och jag själv surar väl mest över gamla folkomröstningar
ändå inte spelar någon roll, kärnkraften är här för att stanna och givetvis expandera...



Det är kanske lite uppkäftigt att vara mot kärnkraft i dessa dagar med
oljekatastrofer
på tapeten, men jag är ändå livrädd för kärnkraft!!


"- Här skruvar man upp kraftbolagens skadeståndsansvar från tre till tolv miljarder i ett första steg och ett obegränsat ansvar om det finns ekonomiska muskler att klara mera. Nu kan man inte hålla balansrapporten svag för att komma undan."
Sven Bergström, C - DN

Jag är fortfarande tvärt mot kärnkraft och dessvärre hjälper inga skadeståndsansvar  för att
lugna mig, de kliver ju inte in förräns olyckan redan är där och då...då är det väl tveksamt
om pengar kan "rädda" oss ändå, eller är jag antik i mitt tankesätt?



Läser om syntetiska celler, Craig Venter med stab har tydligen just kunnat visa upp den första
syntetiskt tillverkade LEVANDE cellen
... hmmm, erkänner villigt att jag i min "krossa borgarna,
frihet åt folket"-anda (oops...) har missat väldigt mycket av sista tidens nyhetsflöde.

Min magkänsla säger nej, nej, nej, men jag är definitivt inte den som ska säga så mycket om just till-
verkade celler då jag halkade ur högstadiet med en svag etta i allt som hade med NO att göra.


"- Oljekatastrofen i golfen är en tydlig påminnelse om att vi måste hitta alternativ. För samtidigt som vi inte ser koldioxidutsläppen, eftersom de är osynliga, så blir det så mycket tydligare när olja sprider sig över havet."
Craig Venter - DN

Här har han ju en solklar poäng den käre Craig, vi kanske nästan behövde
den här smällen för att verkligen stanna till och tänka efter?



Nä, jag är trött och ska inte svamla mer nu, hoppas
ni haft en bra tisdag o må onsdagen landa mjukt likt
en ..... (sån där tjofs...fluff?) från en utblommad
maskros, eller nåt.... ;-)
1 Illwill:

skriven

"Min magkänsla säger nej, nej, nej, men jag är definitivt inte den som ska säga så mycket om just till-

verkade celler då jag halkade ur högstadiet med en svag etta i allt som hade med NO att göra."



Du är smartare än många då du i alla fall inser dina begränsningar. Hade du varit politiker så hade du fått min röst innan Mona/Maud etc fick den.



Koldioxid är inte ett problem, men han försöker dra in stålar och då måste han spela på något han vet är lögn (tyvärr funkar det så).



Det här är ett otroligt intressant ämne och något vi absolut ska utforska vidare. Att "folk" blir upprörda över något sådant här (människan har fibblat med gener väldigt länge, ännu längre om man inte bara ser till labb) men struntar i att "våra" politiker försöker ta ifrån oss våra rättigheter genom att skriva om grundlagen är absurt.



Ska vi låta bli framsteg bara för att det kan (teoretiskt) missbrukas? Tillbaka till grottorna/träden och ge fan i mikrovågsugnar, telefoner, bilar, datorer, badbassänger, tvättmaskiner och så vidare?



Genom att skräddarsy bakterier går det att göra helt otroliga saker (i teorin) och risken att de ska mutera till något som dödar hela jorden är försumbar...det funkar helt enkelt inte så. Det finns några miljarder livsformer på planeten som utvecklats över flera miljarder år (även om allt antagligen utvecklats ursprungligen från samma cell) och med undantag för vår art så har ingen livsform blivit superfarlig.



Nä, låt naturvetare med utbildning uttala sig om sådana här saker och låt "folk" (inkl politiker) följa ditt exempel och helt enkelt inse att de inte kan nog om saken. Titta på fotboll, drick alkohol...vad ni nu gör och låt de som kan saker vara i fred. Fast ge oss pengar så vi kan forska, för vårt och ert väl. :)

2 Michael Karnerfors:

skriven

Varför är du rädd för kärnkraft?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: