- Att skjuta budbäraren


det gäller bara att vi skjuter den absolut mest rätta budbäraren (?)
Den som garanterat har sanningen i sin hand, den som de facto
har både erfarenhet och insikt i själva budskapet.


Undrar bara hur man kommer fram till det? Vilken av alla tidnings-
redaktioner i Sverige sitter på sanningen och varför delar ni helt
enkelt inte med er av den till oss andra?


Om vi talar om sjukförsäkringen igen, samma som Malin Lernfelt
och Hanne Kjöller brukar ha, åtminstone i sina egna ögon, de
rätta åsikterna om så undrar jag lite var deras värderingar har
sin grund i?


Malin Lernfelt skriver så smakfullt om att FK minsann inte är
någon mördare. Jaha, är det så minsann.... det är INTE fk som
skickar ut breven, som så osmidigt hanterar våra SVÅRT SJUKA
medborgare att folk faktiskt ger upp hoppet?


"Människor med cancer, hjärtsvikt eller allvarliga psykiatriska diagnoser skall självklart
inte behöva ställa sig till arbetsmarknadens forfogande så länge de inte klarar det"
påstår Malin


Nä, nä, så SKA det inte vara, men om vi nångång kan lägga av att tala om hur det
inte SKA vara och tittar till verkligheten! NU är det så att svårt sjuka, med de där
"utvalda" diagnoserna visst blir utan sjukpenning, de blir visst utförsäkrade och de
får kriga mot försäkringskassan lika mycket oavsett vad som nu inte skall vara...

(För att inte tala om alla med diagnoser som inte kvalade in, att påstå att en sjukdom
inte är densamma för var människa som får den är kanske överkurs för er?)



"Slut blir det förhoppningsvis också på artiklar av den här typen. Eller reportage som det här
Att producera “journalistik” som går ut på att människor tar livet av sig på grund av sjuk-
försäkringsreglerna är oansvarigt och okunnigt.

Det kan aldrig vara samhällets eller försäkringskassans fel att någon tar sitt liv. Speciellt
inte när det handlar om människor som lider av allvarliga psykiatriska tillstånd.
"

Återigen Malins EGNA ord.



Hur har en person med ett "allvarligt psykiatriskt tillstånd" hamnat i den situationen då?


Hur kommer det sig att andra fortsätter att hamna i den situationen?


Redan i februari 2008
var remissinstansterna enade i stark kritik till
mot förslaget till nya sjukförsäkringen.


Läs hela rapporten HÄR



"– Jag blir starkt oroad över att människor som behöver vara sjukskrivna inte kan vara det.
På sikt kan det bli en risk för folk­hälsan, förklarade Töres Theorell, professor emeritus i
psykosocial medicin, en av flera kritiker.

Han talade till och med om ”försäkringssjälvmord”,
att psykiskt instabila personer som blir felbedömda tar sina liv."

SvD 7/8 - 2008



"En parlamentarisk socialförsäkringsutredning bör snarast komma i gång.
Politiker, på bägge sidor om blockgränsen, har också ett stort ansvar att se bortom den kortsiktiga
partipolitiska taktiken och istället försöka enas om en långsiktigt hållbar rehabiliterings- och omställningsförsäkring.

Annars riskerar vi, precis som efter 90-talskrisen, att för evigt ställa en stor grupp utanför arbetslivet.
Det har vi inte råd med."

Töres Theorell, Inger Efraimsson, Kjell Rautio -
Sjukförsäkringen behöver reahabiliteras Newsmill 3/9 - 2009


VAD var det ni inte visste om INNAN?


Christina Husmark Pehrssons uttalande om att:

“många tunga remissinstanser” inte “poängterat att förslaget kunde få de
här orimliga konsekvenserna”


kan vi ju bara hånle åt
nu när vi har facit i hand.


Hanne Kjöller drogs in i den röran av en massa anledningar,
hon kan knappast kallas för de utförsäkrades vän, men
den 9/7 2009, levererade hon detta:


A-kassan : Mental medborgarlön redan införd

"Närmare en mental föreställning om livslång medborgarlön kommer man inte.
Varför leva på egen lön när man kan leva på andras?"




FAKTA: Människor avstår fortfarande behandling pga biverkningar för att
orka med de nya förändringarna, PUNKT! Cancer försvinner inte av sig själv!


Jag själv klev in i medicincirkusen för nya byten i vild panik över att inte få
behålla min möjlighet till arbetsträning med säkrad inkomst. Alla medel är
tillåtna i kampen om att komma tillbaka, eller hur? Resultat?


Jo, nu sitter jag här som en idiot, mår apa och har varken kunnat arbetsträna
eller delta i den mängd jag känner mig tvungen till för att försöka att få någon
chans på den "öppna arbetsmarknaden" efter att jag blir sparkad i höst!


VEM gagnar detta systemet,
av oss som varit sjukskrivna alltså...


Självklart driver systemet svårt sjuka över gränsen,
hur man ens kan komma på tanken att bestrida det
är för mig horribelt, att vara så blind för verkligheten
och ändå leva mitt i den


Och du Hanne, det är i bästa fall i a-kassan vi kommer
att hamna, bara så att du vet..
1 A:

skriven

Det ska bli så intressant att se hur valet i höst går!! Och om det blir någon förändring i systemet om det blir förändring i regeringen...Vet inte om det är nån idé att hoppas egentligen...



KRAM

2 Madeleineslife:

skriven

Jag blir så arg när jag tänker på politikerna & FK!!! Jag har haft ett helvete sen ajg blev utförsäkrad! Inte nog med Operation, värken man har för övrigt & allt det privata så ska man stå utan pengar, dom kommer inte som dom ska. Man ska anpassa sig etc etc etc...



Alla som går igenom detta upplever nästan samma sak, det finns alltid några som går igenom det smärtfritt. Vet inte ens hur min fratid kommer att se ut?!

Har bytt handläggare på AF nu som inte vet någonting om mig. SÅ det ska bli intresant när hon ska sammanfatta allt...



JA jag hoppas att det blir lättare för dig än det varit & är för mig. För det är tillräckligt jobbigt som det är!



Ta hand om dig!

Kramis

3 Pisal:

skriven

Återigen - ett avskedsbrev läggs ut på en öppen sida. RESURS fick igår i en blogpsot ett avskedsbrev där en person berättar om varför haan/hon nu valt att avsluta sitt liv.

Återigen är det de mycket stora bristerna i vrå socialförsäkring som ligger bakom. om dessa har skapat sjukdomen eller om sjukdomen förvärrats så till den grad att självmord blir utvägen är oväsentligt. Det som är väsentligt är att en person väljer att ta sitt liv pga att de regler som nu gäller för sjukdom.



jag läser gärna din blogg liten tanta, mycket kanske för att jag stundtals kan känna igen mig. Ännu mer för att Du tar upp högaktuella ämnen som borde få långt mer uppmärksamhet än de får i media.



fortsätt blogga. DU behövs!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: