- Vi sjuka VÄGRAR att tystna, vågar du lyssna?


 

Har du riktigt förstått vad ändringarna i sjukförsäkringen innebär

och är du villig att spela ett så högt spel om din framtid?

 

 

"I korthet innebär förändringarna att rätten till sjukpenning efter 6 månader inte längre ska bedömas mot arbetsförmågan i ditt tidigare arbete utan mot alla tänkbara arbeten på arbetsmarknaden.

Redan efter 3 månader ska försäkringskassan bedöma om du kan göra ett annat arbete på arbetsplatsen."

 

 

Jag har varit med länge, säkerligen alldeles för länge inom sjukförsäkringsnyttjandet

men jag har alltid kämpat mot att få komma tillbaka. Trots vad Alliansen nu påstår så

har det gått att arbetsträna även FÖRE deras förändringar, jag är den förste att erkänna

att det var svårt MEN det gick!

 

Skillnaden mot nu, när jag återigen var på väg tillbaka i jobb är ENORM. Nu är jag utförsäkrad,

jag har trots en hel drös trasigheter inte ens möjlighet att vara sjuk som "alla vanliga", jag är ju

helt utan sjukförsäkring. Istället så hamnade jag i ALI, det där magiska stället där ALLT ska bli

bra, samtidigt som absolut INGENTING händer...

 

Ännu en konstig tidsgräns, under 3 månader ska Arbetsförmedlingen ta tillvara på mina

förutsättningar och möjligheter att hitta ut på arbetsmarknaden för att sen bara släppa

mig som en död fisk... Jag hade tur, jag fick ta tillbaka min gamla a-kassa och förlorade

bara dryga tusenlappen i månaden under min ALI, många andra strandar på den allra

lägsta ersättningen á 223:- / dag.



 

"Givetvis ska man arbeta och försörja sig själv om man kan, och sjukförsäkringen är en mycket viktig

del av den "trygga bas" som vi alla behöver för att göra tillfrisknadet möjligt. När vi blir sjuka behöver

vi få tillåtelse att släppa försörjningsansvaret under en period för att fokusera på återhämtningen.


När hälsan så tillåter behöver vi ofta stöd och hjälp att komma tillbaka till arbetssituationen.  Bristerna i rehabiliteringen har funnits länge men att bara införa tidsgränser i sjukförsäkringen och kalla det för

rehabilitering hjälper ingen."

 

 

Läs hela pressmeddelandet

Vi sjuka vägrar att tystna

 

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: