- Hur människor spelar på varandra.... för skojs skull?


Funderar kring saker och ting, händelser och tokigheter. Jag vill ju gärna förstå vad
som strular till det för en del, vad som gör att det är så omöjligt att faktiskt förstå hur
och vad som snurrar runt i en del människors skallar...

Hittade något som hjälpte mig lite grann, vet ju själv vilka fällor jag faller i, hur jag
har MER än en tendens att ta på mig skulden för det mesta själv och aha, det är ju
faktiskt människor som använder sig av just sådana svagheter som ett sätt att
ta sig fram i livet..... år efter år
.

Nå ja, vet inte hur ni känner det efter att ha läst den här översättningen,
kanske har ni någon liknande person i er omgivning ?


"Skuldbeläggande

Manipulatörer är ofta skickliga på att använda, vad de vet är ett större samvete hos deras offer,
som ett medel för att få offret att tvivla på sig själv, att bli ångestfyllt och undergiven.

Ju mer samvetsgrant ett tilltänkt offer är, desto mer effektivt blir skuldbeläggande som ett vapen
för manipulatören. Aggressiva personligheter av alla sorter använder skuldbeläggande som en
taktik för att manipulera i så pass stor omfattning, att jag tycker det illustrerar hur fundamentalt
annorlunda till sin karaktär de är i jämförelse med andra (speciellt neurotiska) personligheter.

Allt manipulatören behöver göra är att ge personen med samvete iden att de inte bryr sig tillräckligt
mycket, att de är själviska, osv., och då kommer personen med samvete omedelbart att känna
sig dålig.

Och motsatsen:

En person med ett normalt samvete kan jobba sig blå med att försöka få en manipulatör
(eller någon annan typ av aggressiv personlighet) att känna sig dålig över att han gjort någon annan
illa, att ta sitt ansvar, att erkänna att han gjort fel...
utan att det leder någonstans över huvud taget."


Dealing with manupilative persons.....

1 Camilla:

skriven

Rekommenderar boken "Kvinnors Vrede" ! Kramas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: