- Dagens bevingade ord, Helena von Schantz kan minsann!


"Det är möjligt att vi kan respektera kvinnan utan att respektera horan.
Men den dag vi respekterar och tolererar horan, den dagen VET jag att
vi respekterar kvinnan.

Kvinnan, hennes kropp och hennes rätt till sin kropp. Vi har varit nära
det en gång, på sjuttiotalet. Vi kan komma dit igen."
Helena von Schantz



Vilket ältande det har blivit kring vår sexköpslag, ska man tacka Littorin för det
eller bara sucka än värre? För MIG är det helt logiskt att man INTE ska få köpa
sex, antingen gör jag det väldigt, väldigt enkelt för mig och ställer mig frågan:

-Vill jag att min dotter ska prostituera sig?

Självklart INTE, inte på något sätt, totalt stopp, nej vidrigt
inte, hon förtjänar bättre och jag skulle nog personligen
jaga i kapp den ev. torsken som skulle våga sig i närheten
av henne!! (sen vad jag skulle göra lämnar jag åt er fantasi)


Ska jag fundera lite mer kommer argumenten som hur många av de prostituerade
kommer inte från trasiga hem, övergrepp, våldtäkter, missbruk och som man ju
snart kan ana sig till FATTIGDOM?? Var finns det "egna" valet om man inte ens har
en grundtrygghet att välja utifrån?


Att man heller inte ska kunna KÖPA en annan individ, objektifieringen av kvinnan
i sig som en handelsvara, en "fröken höger" en "töm och glöm", en HORA är helt
emot alla mina värderingar!

När man läser de mer liberala åsikterna kring den här frågan blir jag ju smått
vansinnig.... Tänk vad alla människor VET i det här ämnet, tänk vilken visdom
som finns samlad hos er och tänk vilken tur att ni berättar för oss andra glada
amatörer som dras iväg i en ren känslomässig reaktion mitt i allt...



"Om vi nu skall hantera prostitution med hjälp av polis och domstolar,
så borde man kunna ställa åtminstone tre minimikrav på metoden:

1. Att den reducerar våld och övergrepp i samband med sexhandeln.
2. Att den aktivt motverkar den organiserade brottslighetens roll.
3. Att den bistår de - långtifrån alla - sexarbetare som vill börja på ny kula."

Nathan Shachar


Jag köper inte argumentationen,
jag köper inte kommentarer som den här:
(från ovan länkade artikel)

"Sexhandel har förekommit i alla fall dom senaste 6000 åren och kommer att fortsätta att göra det.
Att förbjuda köpet gör inte att handeln upphör. Bara att den lockar till sig organsierad brottslighet och
framställer prostetuterade som offer och allmänt dåliga människor."



Om man ska kliva ner på samma nivå så kan jag ju använda den tankebanan på en massa
olika plan och aktiviteter, mord tex? Hur länge har inte folk mördat varandra? Varför har vi
ens lagar mot något, har det verkligen sett till att kriminaliteten minskat och återigen, då
skapar vi ju bilder av människor som allmänt dåliga...


Läs istället Gudrun Schymans inlägg
Nu måste sexköpslagen skärpas

tjuvar ännu ett citat bara för att hon är så rätt ute,

"Vid djupare och längre samtal framkommer en förståelse av prostitutionen som ett självskade-
beteende. En upplevelse av värdelöshet kan manifesteras i ett ytligt rolltagande baserat på makt.
Mannen demonstrerar makt genom att köpa.

Kvinnan gör samma sak genom att ha kontroll över vad som får göras och vad som inte får röras.
Betalningen kan paradoxalt nog ge bägge en känsla av överläge. Makt och maktlöshet vävs samman
i ett möte inom ramen för genuskontraktets starka och oskrivna lagar."



Det ÄR inte så enkelt att vi pratar om någon sorts "försäljning", ett simpelt företagande
där kvinnor med hjälp av f-skattebevis och laglig fackförening kan förändra själva
problematiken.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: