- Två tyckerier innan gonatt ;-)


Jag har inte alls tystnat i tyckandet kring vår nya sjukförsäkring,
inte alls, bara tagit en liten paus då en hel massa liv kommit helt
och fullt i vägen för själva knapprandet...


Jag ställer mig fortfarande otroligt frustrerad inför det faktum att
människor rekommenderas att säga upp sig från sina arbeten pga
att man inte kan arbeta heltid på det...


"–Nu vill arbetsförmedlingen att jag ska säga upp mig, men då förlorar jag ju min a-kassa och sjukskrivningen dras väl också in efter ett tag. Samtidigt är det omöjligt att söka jobb så länge jag inte fått in den rätta dosen på min medicin. Då blir jag fullt arbetsför, men det tar nog ett år till, säger Patrik Ericsson när vi träffas på kafé Bakstugan i Västertorp"

Byråkratin en bromskloss - SVD


Känns lite bekant för mig då jag ju gick in i medicinändringar bara för att försöka
få upp timantalet i min arbetsträning så att jag eventuellt skulle kunna få behålla
min tillsvidareanställning.... (hur det gick? avbruten arbetsträning, numer utförsäkrad, om jag
blir arbetslös i september återstår att se men inte tusan känner jag mig hoppfull inte...)




Att förändringarna inom socialförsäkringarna numer också påverkar funktionshindrade
så till den milda grad att man inte längre vågar ta den praktik och förhoppningsvis i
förlängningen anpassade lönebidragstjänsterav rädsla för att mista sin aktivitets-
ersättning är också helt horribelt!


Det heter ju att man ska få möjligheten till arbetsrehabilitering, hur det kan kombineras
med drastiska beslut från Fk där ALLA framsteg kan användas som ett argument för att
avbryta den pågående åtgärden krävs väl antagligen en stelbent borgare för att förklara,
först måste man få träna innan man vet om man klarar av det, och framförallt
till vilken grad.



"– Om arbetsgivaren är stressad när de får samtalet och ger ett positivt omdöme, kan det leda till
att Försäkringskassan ifrågasätter rätten till stöd.

I flera fall har ett enkelt vänligt omdöme från en arbetsgivare om en av de funktions-
hindrade, i stil med ”det har gått bra”, lett till att Försäkringskassan velat dra in aktivitetsersättningen och därmed tvinga personen i fråga ut på den ordinarie
arbetsmarknaden
.
"

Funktionshindrade vågar inte ta jobb - UNT


Den enkla sanningen är ju bara den att det tar TID att komma tillbaka i arbete,
det tar olika lång tid för olika människor och vi kommer i alla färger, med alla
möjliga diagnoser och svårigheter.

Sånt kan man helt enkelt inte rationalisera bort,
ohälsan består, bara under annan budget.....

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: