- Tankar om livet.....


Ibland, nä, ganska ofta, så funderar jag över hur man skulle kunna ändra
sitt sätt att leva, hur man skulle kunna lära sig att omprioritera från det
hetsiga, överkompenserande sätt som hittills har betytt att man levt rätt
och riktigt.

I min värld handlar ju allt om vad man gör, vad man presterar och vad
man duger till, oavsett om det handlar om moderskap, utbildning eller
bara små saker som relationer. Det är väldigt svårt att få ihop något av
dessa saker om man startar på minus. Om man från början har valt att
döma ut sina egna prestationer, vilket i sig är ledordet i alltihopa,
att prestera.


Av en händelse ramlade jag över en bok av Gail Straub, en av de första,
rentutav kallad en pionjär inom området "Empowerment" .


Gail Straub "Empowerment" from Omega Institute on Vimeo.

 

 

Hon har skrivit en bok som heter

 

Returning to my mothers house:

Taking back the wisdome of the feminine

 

 

Det som fick mig intresserad var först och främst den här listan

 

 

The five most common ways a woman loses her innate female wisdom,

dvs

De fem vanligaste sätten en kvinna förlorar sin medfödda kvinnliga visdom



1. Closing her heart and running away from her emotions.

2. Losing connetion with her physical body as well as the
body of the earth.

3. Addiction to doing.

4. Abandoning her interior life.

5. Not standing up for her true self.



Titta in här för att läsa samma punkter
med hela förklaringen, kommer att fram-
stå som mer solklara punkter när de syns
i sitt sammanhang. (jag vill alltså inte kopiera
hela texten utan lämnar lite av sökandet till er
själva ;-) )



Dessvärre har jag inte hittat av hennes verk på
svenska ännu men kanske kan det i sig också
vara en utmaning att ta sig an texterna på engelska?


För mig känns de ganska solklara, kanske inte helt
klockrent "litentanta" MEN jag måste nångång faktiskt
ta beslutet att ta tag i mitt liv och leverne.


Om inte 10 års sjukskrivning har lärt mig att jag måste
tänka om, vad ska då göra det? Att bejaka sin kvinnlighet
innebär inte alls att man på något sätt blir varken svagare
eller mindre kompetent, tvärtom kanske jag kan konstatera,
acceptera och tillslut konfigurera om mig till en ny, bättre
tanta som till slut bejakar det jag kan och klarar av och med
gott samvete överlåter det "andra" till de människor som inte
dras med samma svårigheter som jag gör?


Vill man läsa mer om hennes bok, Returning to my Mothers house,
Taking back the wisdome of feminine
så klicka på länken här.


Blir du så nyfiken att du rent utav vill köpa hem ett exemplar
så klicka in dig på Adlibris, direktlänk till hennes bok finns här,
annars kan du alltid surfa runt hemma på deras hemsida, finns
ingen bättre nätbokhandel i mina ögon (och NÄ, ingen sponsring
här inte utan bara en genuin kärlek till litteratur från min egen sida!)

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: