- Vad händer under/efter utförsäkringen?


Det är precis som att ingen ser oss ...... Är tanken att man ska krypa efter
väggarna och SKÄMMAS i jakten på den där underbara stunden då ALI´n
övergår till ett TILLFRISKNANDE helt tack vare de nya reglerna?


Jag kan bara tala för mig själv, fast samtidigt är det så jädra förnedrande
och jag vill inget annat än att vara högfunktionell igen, men jag är INTE
ensam.


Hittar en artikel i Newsmill, skriven av Sanna Härén
som beskriver mycket av mina egna känslor inför
den här "chansen" vi fått....



För 3 år sen släppte Husmark Pehrsson uppgifter om sin
släng av utbrändhet..... Den talar ganska väl om för mig
hur Christina ser på saker och ting.


"- Jag har varit sjukskriven för en meniskoperation, men jag har också själv
haft en släng av utbrändhet för tio år sedan när jag arbetade som sjuksköterska."

"Det som hjälpte mig var att jag inte skickades hem och blev sjukskriven.
Jag sov i tre dygn och sedan började jag arbeta igen"


I DAGENS Sverige ser verkligheten ut såhär, återigen ingen tar ansvaret
för alla människor som kämpar för livet, på mer än ett sätt och
allt jag hör surra i mitt huvud är just:
Det som hjälpte mig var att jag inte skickades hem och blev sjukskriven....
livet enligt den moderata versionen....



Visst minns ni Alexandra, 3- barns mamman som blev utförsäkrad i januari?



"Jag behöver besöka psykiatrin. Remissen har gått iväg och kallelsen har kommit. Men jag vet
inte om det är värt mödan. Kommer jag att få tid till att gå dit, kommer jag kunna ta ut
eventuella mediciner och framför allt klarar jag av att bearbeta och tackla en diagnos till?"


Herr Axen och tant Riviére hugger tillbaka, inte kan det vara som Alexandra
säger, icke. Hon blir ju "omförsäkrad" till Arbetsförmedlingen...?!?!?!?!

"När sjukpenningen drogs in fråntogs hon sin ”rättighet till att vara människa”.
Utan sjukpenning finns hon i ”ett bottenskikt i samhället utan rättigheter”.

Några möjligheter till ett vanligt friskt verksamt liv utanför sjukförsäkringen ser hon inte.
Sjukförsäkringen är den enda trygga hamn hon kan tänka sig. Vad hon lider av får vi inte veta.
Bara att hon är ”sjuk”, som om frisk – sjuk var ett binärt förhållande"
Myten om långtidssjukskrivna - Dalademokraten 21/8 2010




Kyrkan sista utposten - Folkbladet 16/8 2010





O sen kan du googla vidare, tog inte med vare sig självmordsartiklarna
eller något/några av alla desperata bloggar som finns här ute i
cyberspace.........



1 AnJa:

skriven

Jag har iofs inte följt debatten och alla utspel från partierna så bra men jag har ännu inte sett någon som helst klocka ringa hos alliansen trots alla skriverier om vad som händer människor. Borde inte vår grupp vara större än den grupp pensionärer som har det svårt?? Kanske inte stor nog för att bry sig om som väljarkår uppenbarligen. Synd, för i det mesta andra har jag stort förtroende för Reinfeldt och Borg.

2 Katta & Doriz:

skriven

En "släng" av utbrändhet?! Hon har ju ingen aning om vad det är. Det får ma inte en "släng" av! Ungefär som om man får en "släng" av anorexia eller cancer? Idiot!

De nya reglarna innebär at tman ska rehabiliteras för att jobba. Mebn en kurs på arbetsförmedlingen är väl inte rehabilitering? Rehabilitering är vård man får för att bli friskare. Tror de behöver ett lexicon!

3 A:

skriven

Vågar knappt ens läsa allt detta! Jag vill också så gärna vara, som du säger högfunktionell, och just nu måste jag låtsas att jag är det. Men hur jag ska orka i längden vet jag inte. Jag vill så gärna slippa "stämpeln" som "den där sjukskrivna", jag vill ju vara som alla andra. Men tänk om man inte orkar...? Af tyckte faktiskt jag var för sjuk för nytt jobbsökande, fk tycker absolut inte så...Vad läkaren och min chef tycker vill jag helst inte ens tänka på...

KRAM!!

4 Sven Tycker:

skriven

Socialutförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) är en katastrof helt utan känslor för människor. Det hela bottnar i en syn på människor som lata och bara ute efter att leva på bidrag. Och då är bästa metoden en "spark i häcken" och "bestraffning" om du börjar kalla dig sjuk..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: