- Tankar som spretar, tur man inte tror kanske?


Att en teologie doktor och präst orkar med att gaffla kring hur kronprinsessan
vill ha det på sitt (ok, ok, det är väl vårt eftersom vi skattebetalare ändå står
för notan men ändå)bröllop känns så otroligt onödigt.



"Om kronprinsessan Victoria och Daniel Westling framhärdar i sitt önskemål om att kronprinsessan ska överlämnas av sin pappa kungen bidrar de därmed aktivt och med kraft till att erodera denna ordning, och skjuta i sank det många präster i Svenska kyrkan arbetar med: att bevara vigseln som ett uttryck för jämbördighet mellan könen."
citat DN Debatt 21/4-10


Klarar inte paret själva av välja så kanske ett bröllop snarare är ett
ickealternativ
och lämnar saker som omyndighetsförklaran och/eller vanligt
samboskap som ett bättre alternativ?

Vi överanalyserar här hemma känner jag, skapar problem där det inte
finns några. Om ett fullt normalt par (i den mån man nu kan kalla någon ur den
svenska kungafamiljen normal vad gäller ALLT) väljer den här gången,
varför ska det då "komplicifieras" och krånglas till?

Jag är jämställd med min särbo, jag kommer aldrig att gifta mig men kanske
hade jag valt att ha farsan som promenadkompis mot altaret, eeh, om han nu
inte varit död i en massa år, vem vet?

Vad jag menar är väl som ungdomarna säger
Chill ....

"Ovetandes om svensk tradition, och aningslösa angående vad brudöverlämningar
egentligen symboliserar, har svenska kvinnor börjat tycka att det är fint när pappan leder in dem."

Andas
Annika Borg, teol dr, författare och präst i Svenska kyrkan, andas.....
1 Drama Online:

skriven

Jag är övertygad om att Viktoria gör en politisk manifestation.

2 A:

skriven

Jag måste ju säga att jag i alla fall är glad för att jag inte är kändis av något slag, så att folk lägger sig i vartenda steg man tar. Det räcker med att de man har runt omkring sig har åsikter om precis allt, skulle man behöva ha ett helt folks åsikter också...ojoj!

Hoppas du får en god natt! Kram!

3 Thalina:

skriven

har man inte bekymmer så skaffar man sig det.Jag bryr mig inte om kungahuset överhuvudtaget har nog med egna bekymmer och har aldrig känt mig underställd någon man.Kram Thalina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: