- Lite ohälsa på torpet men ingen fara!

Först o främst har jag ingen telefontid förräns mot eftermiddagen i
morgon om det är ok? Har nämligen kommit hem från akuten just
precis nu och med min vanliga insomningsrutin är det ju ett bra tag
tills jag har somnat så inte såååå tidig i dag bitti blir jag.

Sen är det så att jag, efter hyfsat tänkande, ringde upp sjukvårds-
upplysningen på kvällskröken, lite sådär är man ju trots allt när man
har en dotter med astmatiska besvär och så lämpligt just nu drabbats
av nån form av infektion/virus....

Måste ju erkänna att lite finns ju den beryktade svininfluensan med i
bakhuvudet ändå fast jag är...en cool morsa? (och där kommer dottern
att misstycka det grövsta bara vet jag!)

Efter lite puffande och pef-ande så konstaterades det att nån bakterie-
infektion var det inte hon drabbats av, alltså finns ju möjligheten, eller
risken att det var just A(H1N1) som spökar vilket gjorde att vi 3 1/2
timme senare utrustades med en morgontablett Tamiflu (första tabletten
intogs redan på akuten) och sen hämtar jag ut receptet i morgon för en
kur, antingen för virusets skull eller om det nu inte är svinflunsan så
kanske för säkerhets skull?

För alla som är oroliga kan jag bara säga såhär, dottern mår efter
omständigheterna bra, det har fnittrats och skrattats i mängder när
allt antihistamin gått in i kroppen, hon har nämligen ett förunderligt sätt
att reagera på mediciner, eller på vissa ska jag väl förklara. Just en
kick av cortison och ångpuff-maskinen trollar fram en fnitterfia utan dess
like och nån gladare tjeja att försöka få blod ur än henne kan de aldrig
ha haft på akuten tidigare, förutom de andra gångerna vi varit där när
astman strulat iofs :-)


Tjejen är sjuk helt klart, men som sagt var, ingen fara på taket och nu
återstår bara att låta medicinen göra sin nytta så är hon snart tillbaka
på fötter igen! (bara det att man ju är liiiiite fundersam över om vi som
varit i krokarna möjligtvis kan smitta av oss också.....hmmm, lite nät-
forskning i väntan på tröttheten kanske vore en idé?)


Edit: Det gick fort, hittade ett enkelt och koncist svar på den eminenta
sidan krisinformation.se

"Om jag har blivit smittad eller tror att jag har blivit smittad, måste mina anhöriga behandlas?

Nej, i allmänhet behöver inte anhöriga behandlas. Det måste avgöras från fall till fall. I första hand behandlas personer som tillhör någon av riskgrupperna."

källa:Smittskyddsinstitutet




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: