- Estonia



Idag, den 28 september 2009, är det 15 år sedan skeppet Estonia förliste och 852
personer omkom av totalt 989 personer ombord.

01,22 utgick det första Mayday-anropet från M/S Estonias andrestyrman Tormi Ainsalu
anropar Silja Europa. Vill du lyssna så klicka på länken här.



"Estonia:
Europa Estonia, Silja Europa Estonia
Silja Europa: Estonia, this is Silja Europe replying on channel sixteen.
Estonia: Silja Europa
Silja Europa: Estonia, this is Silja Europe on channel sixteen.
Estonia: Silja Europa, Viking Estonia
Silja Europa: Estonia Estonia
Estonia: Mayday mayday…Silja Europa Estonia
Silja Europa: Estonia Silja Europa, are you repl… calling mayday Estonia what’s going on, can you reply?
Estonia: This is Estonia. God morgon. Talar du finska?
Silja Europa: Ja, jag talar finska.
Estonia: Vi har problem här nu. Vi har svår styrbords slagsida, troligen redan 20-30 grader. Kan du komma och hjälpa och också be Viking Line om hjälp?
Silja Europa: Ja, Viking Line är här bakom oss och de fick säkert informationen. Kan du ange din position?
Estonia: Vi har blackout och jag kan inte ange den.
Silja Europa: OK, uppfattat. Vi vidtar åtgärder.
Mariella: Silja Europa Mariella
Silja Europa: Mariella, här var Europa, sexton.
Mariella: Hördu, fick du klart för dig deras position? Är det de som är här till babord om oss?
Silja Europa: Nej jag fick ingen position av dem men de måste vara här i närheten. De har 20-30 graders styrbords slagsida och blackout.
Mariella: Jag tror att det är de som är på vår babords sida, ungefär 45 grader.
Silja Europa: Okej, jag purrar skepparn, just.



Jag, likväl som de flesta svenskar, har nog ganska klara minnesbilder av den här stora katastrofen,
vi var många som följde rapporteringen i media och tänkte på alla som gick under den hemska natten
i september och när antalet förolyckade rapporterade reagerade med stor sorg.


Vill ni läsa mer om händelsen finns en uppsjö med sidor på nätet, tidningarna lär också uppmärksamma
årsdagen, själv kommer jag inte att skriva mer utan dagen får bli en dag i eftertanken tecken.


Secret Garden - Nocturne

 

 

Estoniasamlingen - Estoniasamlingen har skapats till minne av de 852 människor som

omkom då M/S Estonia förliste på Östersjön natten till den 28 september 1994

Kategori: Ont

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: