- Att bo i glesbygden, läs Högland

 

 

 

Som en del av er redan vet så har jag ju faktiskt provat på just precis det,

bott uppe i, vilket är fel då Högland faktiskt bara ligger 5 mil norr om Umeå,

men nästan 28 mil från staden, så jag kan säga att vi bodde i Lappland!

 

Jag tog med mitt pick och pack, inklusive tonåriga oerhört tåliga dottern och

vips bodde vi i en liten, liten by mitt i ingenstanset......

 

 

Under tiden som vi bodde där borta var jag fortfarande heltidspensionär, min

nuvarande särbo, har ju nött stolsdynor och ibland även lite annat pga sin egen

pension sen ganska många år tillbaka, så vi hade inga problem med att bara

skrota omkring där hemma

 

MEN


om tanken är att man ska kunna leva och försörja sig så är kanske inte det här

världens metropol, jobben finns väl, om man nu kan jobba inom industri eller är

vårdutbildad och har en ruskig tur i dessa tider, men allt finns en 5 mil bort...

 

Sånt är svårt för en epileptiker, att behöva vara tvungen att vara beroende av en

bil, som då givetvis man ska vara i form för att köra, de där 10 milen/dag... ja ni ser

ju själva att det är en ganska omöjlig kombination eller hur?

 

Nu läser jag idag att det verkligen kan bli en storsatsning i Borgafjäll!!

Iofs lika långt att köra åt det hållet från Högland som till ......

stora samhället Dorotea i motsatt riktning, men ändå!!

 

Här får ni kommunens detaljplan för området

 

Det lustiga i kråksången är ju nämligen att ALLA bilar passerar just Högland

på vägen till Borgafjäll, vägen som gäller är just den sk "Konstvägen" , blev

en liten parentes där men den bjuder jag på haha!, och varför inte ta tag i alla

era projekt nu i byn?

 

 

- Den eventuella affären, skulle det bli nåt av den? Blir det ökat tryck efter vägen

så borde väl nån form av livsmedelsbutik kanske överleva trots allt?

 

- Värdshuset? Hur är det egentligen med det nuförtiden? OM det är till salu fortfarande

kanske det rent vore värt att investera och köpa sig en liten rörelse där i byn?

 

- Harrens Hemslöjd drivs då på och där kanske kundtrycket kan ökas en hel del?

 

Hmmmm, tänker inte tjata på särbot dock, han får driva sin Klatasme hur rackarns

han vill, finns INGEN man kan bestämma så LITE över som den tjurskallen och jag

har definitivt inte lust att göra det just nu ivf ;-)

 

- Höglands Fisk kan jag då inte säga varken bu eller bä om, den har inte varit öppen

de sista resorna jag gjort dit så kanske, kanske inte....

 

O snickarn, ja, han jobbar på så långt han orkar så han är tämligen nöjd redan nu

misstänker jag ;-)

 

 

Nå ja, jag bara tänker lite högt här hemma..... fakta är ju att dottern fyller 18 år

nästa år och snart behövs ingen morsa i krokarna, klart är att tankarna ibland

driver iväg och man funderar på om det nånsin blir nån flytt tillbaka, den här

artikeln killar ju lite extra i tankesnurret måste jag ju erkänna....

 

(men jo, det behövs ju hemskt gärna ett jobb liiiiiite närmre basen så att

säga, för arbetsvillig är jag, oroa er inte för det, men chaufför lär väl inte

bli mitt framtida yrke ;-)  )

 

 

Hittade en intressant länk, kanske nåt ni

vill titta på också?

Älg i Mitt Skandia

(lägger in den som tillhör samma region som jag

ju skriver om men ni kan klicka runt hejvilt och titta mer!)

 

 

 

1 Erika:

skriven

Jadu...den där snickarn får minsann inte jobba mera än vad han gör...för då får jag ALDRIG se han!



Trevlig helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: