- Litet boktips för flummig, mysig läsning på muggen!


Jag har en tendens att antingen överläsa de böcker jag tänker köpa,
dvs letar reda på ALLT jag bara kan om författare och aktuell bok,
eller så gör jag precis tvärtom, kollar in boken i nån stapel på nån
av alla de bokstaplar som dyker upp överallt i våra mataffäre.


Läser ett par rader i början, så viktigt hur en bok börjar, fångar den
inte mitt intresse tämligen omgående spelar det egentligen ingen roll
hur mycket bra människor har sagt och/eller skrivit om den tidigare.
Jag behöver själva lusten att läsa för att orka engagera mig, men sen
bär det av!


"En gång köpte vår far en cabriolet. Ja, fråga mig inte. Jag var fem år då. Han köpte den
och körde hem den lika obesvärat som om han kommit hem med en stor burk Rocky Road.
Gissa om mamma blev häpen. Hpn sparade gummisnoddar, uppträdda på dörrknopparna.
Hon sköljde ur gamla plastpåsar och hängde dem på tork på klädstrecket, som en lång rad
frodiga, tama maneter simmande i solskenet.

Tänk bara, där står hon och gnuggar bort ostlukten ur en plastpåse som är inne på sin tredje
eller fjärde vända, när pappa kör fram i en cheva med sufflett, begagnad men ändå - ett
rullande landskap i plåt, med kromblanka kofångare och vad som såg ut att vara en hel fotbolls-
plan av kurvigt silvergrått bilkött."

Jag hade inte en aning om att Michael Cunningham var en prisbelönt Pulitzervinnare, 1999,
eller att två av hans verk, The Hour såväl som just ovan nämnda bok A home at the end of
the world
fanns som film, men å andra sidan, jag är inte alls bevandrad i litteratur, bara en
allmänt ivrig läsare, av allt jag tycker verkar bra.


Jag rekommenderar den här boken, tyckte att den kanske var lite småknepig
att komma in i med sitt grepp att beskriva historien ur flera olika personers
perspektiv, men när jag väl fastnat får jag helt enkelt säga att jag nästan varit
tacksam över min krisiga mage...... (läshörnan sen ett år tillbaka är ju nämligen..
ja, det behöver jag kanske inte skriva ut för att ni ska förstå? haha!)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: