- Kreolsk gryta hos modern!



Blev lite av "favorit i repris" i kväll, matlagning hemma hos modern
då hon i ärlighetens namn VILLE vara med och laga men inte fick,
en litentanta är nämligen en tämligen dålig lagspelare och det ställe
man allra mest märker av det hela är just i köket.....

Sen åt vi, garanterat laktosfritt och smaskigt, till exklusiv efterrätt avnjöt
vi Ländias underbara kokosbollar, samma där , NOLL LAKTOS ;-)

Nu sitter jag här hemma vid min burk, dotter blev avlämnad där alla böcker,
datauppkoppling och storbildtvn utlovas hehe och vi mår nog alla bara gott :-)

ehhrm.... eller nja, vissa av oss fortsätter att läsa boken Gud glömde, *wink wink*
nå ja, den här gången får jag väl skylla på paprikan, eller nåt annat, skitsak samma
resultatet är dock det gamla vanliga, jag får åtminstone behålla vikten trots att en hel
del pulas i......

Tur och retur kallas det visst när man reser,
den här versionen är inte riktigt lika mysig...




Till 6 personer

900 gr fläskfilé
2-4 kabanosser eller annan valfri kryddig korv
2 röda paprikor
1 liten burk syltlök
1 liten burk cornichons eller ättiksgurka
1-2 dl svarta oliver
(vitlöksklyfta/klyftor efter behag)
smör
salt
svartpeppar
(vetemjöl att reda av med)
5 dl matlagningsgrädde

Tillagningen är hur enkel som helst,

- Skiva korven i hufsat tunna skivor, bryn i stekpannan
- Skiva filén i tunna skivor, bryn, lägg i grytan (eller allra helst stek direkt
i din gryta om du har en bra sådan)
- I med grädden, paprika och låt småputtra ett tag
- Hacka cornichons/gurka och i med den och syltlöken
- Pytsa i oliverna o låt allt puttra på svag värme
- Krydda efter smak och behag, vitlök har jag aldrig provat, mejram är
också en krydda en del använder, vill du, ok, i med det också!
- Redningen däremot är inget jag nånsin gör.... samma där, tycke och
smak får helt enkelt bestämma.
Voila, färdig!

1 Jag:

skriven

Ahhh...du kloka gumma!!! Lev som jag lär inte som jag gör...Ha ha ha... Så klassiskt, så bra..!!!



Jag är en tuffbrud på jobbet...O absolut den som satsar 150 %, vinna eller försvinna... Tar strid för de jag tror på... Gräver i getingboet!!! =-S Var är den människan när jag är JAG hemma??? Jag har ingen aning...



O ja...Jag har även blivit medveten om mina signaler... Jag är skitskraj för att glömma/gömma mig igen... Så jag kommer in i samma situation som förra hösten!!! De vill jag absolut inte uppleva igen... Så nu är jag o rör om i mig själv i gen...Söker i de små gömda vrårna...



Så de kanske går till sig... Eller så är de den där Tvättbräddan som stökar till de eller den där tvättmaskinen...Som hela tiden försöker få min uppmärksamhet... Hmmm...



Jag är ju som sagt inte den som lär mig... Uscha!!!

2 Ea:

skriven

Va fan, nu blev jag ju hur sugen som helst på det där. Min mamma lagar också det, jag måste lägga in en beställning. NU!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: