- Socialbidragsbloggare....på låtsas alltså

(bild lånad från aftonbladet)


Läser om bioggen hos Bloggkommentatorerna, låter spännande trots att jag tidigt får veta att det ju bara är på låtsas, trots att de hävdar att många studenter får kämpa och överleva på mindre pengar än så månad efter månad.... (jag vet om det, lovar, men om man står som vuxen människa med familj...då har man vips andra utgifter än studenter har...helt olika prioriteringar.... går liksom inte att leva på nudlar eller snabbmakaroner allena i en familj med växande individer...osv...)

Tydligen ligger soc.normen på 2910:-, plus ett SL-kort om man bor i Stockholm och är anställd alternativt söker arbete. Antar att min inte fullt så roade och positiva inställning till den här bloggen är just för att experimentetet (för det måste man väl ändå få kalla det hela?) varar så kort som en ynka månad.. EN månads totala kollaps ekonomiskt klarar de flesta av, är inte så svårt att komma ikapp sen... Men ta ut svängarna lite mer, ta ett halvår eller ett år när du väl ska försöka vet jag, Jessica Ritzén?

Själv har jag varit sjukskriven i åtta långa år... det är ganska många månader, eller hur? Ingen blir rik av en sjukersättning inte, men som sagt var, missförstå mig rätt nu, jag är TACKSAM över att vi har det försäkringssystem vi har i Sverige, väldigt TACKSAM! Hur skulle jag o dottern ha klarat oss hela den här tiden utan möjligheten att få ut pengar där? Sen att reglerna är såna att man blir utförsäkrad från försäkringskassan efter 5 år, det var det ingen som behagade att meddela inte... Fortsatte att betala även den höjda avgiften, en drygt 500:-/månad för absolut INGENTING i ett år... Snacka om högt pris för att bara stå som stödjande medlem utan rättigheter....

Men
jag säger som Tony Rickardsson
-Jag är inte bitter......

Jag/vi har ju faktiskt överlevt, alldeles på riktigt också, sen kan man ju gå in på vad man försakar som fattigsvensk om ni vill, men jag vill inte tråka ut er i onödan.... (saker som nya kläder och fritidssysselsättningar, semestrar och resor....sånt har ju inte drabbat mig direkt.... en jädra tur att jag inte bryr mig om eländet då ivf, den dagen jag blev modemedveten skulle jag nog be särbot göra processen kort.... ner med mig i en Baxter-låda och pang m haglet... ) det m lådan o haglet är en väldigt lokal lösning på "för många kaniner" i glesbygden, signerat särbot.... För jag tänker såhär, vissa saker har man råd till, andra inte... verkar som att många svenskar lever väldigt mycket över vad deras egen ekonomi tillåter,  nog har jag suttit och nästan skickat det där smset, pengarna räcker inte till-paniken kommer väl över en ibland fast man är van, men än så länge, peppar, peppar, har jag inte raserat den lilla stabiliteten man trots allt har i sitt eget ekonomiska kaos.. Pryttlar, sk upplevelsesemestrar och status är inte och kommer aldrig att vara meningen med livet för mig, PUNKT! Jag glider hellre nerför ån i sakta mak på jakt efter de stoooooora fiskarna, kostar inte många kronor per säsong och ger mig allt från adrenalinkicken när det nappar sådär RIKTIGT och det är minst lika fint med en solnedgång över Långsele-ån som en 15 000 kr-resa till Kos solnedgång, o det VET jag, för det fanns ju en tid när jag också hade pengar... typ....


Ja just ja, ni vill väl ha länken till "testa på sådär lite lagom"-fattig-bloggaren kanske?
Fattigbloggen
1 Mona:

skriven

Inte blev man rik på 20 år med vårdnadsbidrag heller, men jag hade ju iaf mina barn hos mig och det betyder allt för mig. Jag skriver om mitt liv med dessa barn och alla resor i livet som vi har gjort tillsammans. Jag har en del att säga om alla assistenter också :), men du var säkert en av de bästa, det känner jag på mig, kram Mona

2 Lindis:

skriven

Under en tid i sverige levde jag på socialbidrag och jag fick verkligen känns på hur det var.. Kom ut från gymnasiet och mådde så jäkla dåligt psykiskt och kunde inte jobba.. Vändningen var att flytta till norge. Jobbade iallafall i ca 4 år sedan trillade jag dit igen.. Nu har jag något som heter attföringspengar. Som man får när man ska arb.träna. Det har jag haft i 1 och 1 månad, jag skulle alltså ha arb. tränat då men saker och ting tar tydligen liiiite tid här i norge men efter påsk har jag hört att det ska bli.. kram

3 Lisa:

skriven

Usch ja, tufft när ekonomin är nere. Jag tycker som du att det minsann kan vara vackert i Sverige med. Man får anpassa sig lite och se det fina i sin närhet istället.



Mobilblogga, på blogg.se förstasida hittar du funktionen på Faq frågor. Var ganska enkelt, faktiskt! Ha det så bra där, kram

4 *jeanette*:

skriven

mycket bra inlägg...

3680 kronor över i socialbidrag efter hyra m.m dragits?? (enl. fattigbloggens sida) själv skulle jag känna mig rik om jag hade så mycket över varje månad...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: