- Fräls oss ifrån ondo

Verkar vara tänkt så att jag INTE ska lämna det här ämnet som gör mig så illa, sexuella övergrepp på barn - pedofiler, än hur mycket jag känner att jag inte orkar....

Hamnade kvar i tv-soffan och där går en väldigt stark dokumentär "Fräls oss ifrån ondo",





 


Fräls oss ifrån ondo.
Amerikansk Oscarsnominerad dokumentär,
filmad av Amy Berg, 2006

Sedan det blev känt att en präst gjort sig skyldig till en lång rad sexuella övergrepp mot barn växte en pedofilskandal fram inom den katolska kyrkan i USA. Men kyrkans kardinaler och biskopar gjorde vad de kunde för att mörklägga och förneka sanningen. Istället skyddade de prästerna som begått övergreppen och lämnade de drabbade familjerna i spillror.


Dokumentären är berättelsen om den katolske prästen Oliver O'Grady som visade sig vara den mest notoriske pedofilen genom tiderna inom den katolska kyrkan i USA. Helt i avsaknad av moraliska betänkligheter eller känslor av skuld och skam använde O'Grady sin charm och auktoritet för att kunna begå övergrepp mot barn i sina församlingar i norra Kalifornien.


Läs mer på Svt.se

Sista sändningstiden på SVT1 Onsdag 11 mar 2009 kl 14.15 
(Av rättighetsskäl visas filmen inte i SVT Play) så ladda era dvd-spelare!!

-Filmens hemsida Deliver us from Evil

-Delar av en 15-timmar lång intervju/förhör med förövaren/ Oliver O´Grady  finns på
"A glimpse at the mind of a Perish Pedophile"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: