- Alltså, jag ska till fjällen!

Äääääääntligen kom den kommentaren, som jag har längtat efter den alltså.....NOT! Är det något man lär sig att hata under åren i en mjölkkyl i Norrland så är det just den där jädra ramsan....

-Men haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar du inte längre datum än såhär?! Jag ska till fjällen nämligen......
-Jag vill ha färskare mjölk, den här går ju ut redan om en vecka ju,.....
-Alltså, jag ska till fjäääääääällen och jag vill ha bättre datum än såhär!!

Herreje o herregud o ta dig i brasan o stick o brinn o faaaaaaaaaaaan sluta tjata, är väl egentligen vad man vill säga, eller  varför inte:

-MEN VAD SÄGER DU? Ska du till fjäääääääääääääällen, vilken lyx!

Nu har jag så mycket mer kött på benen i just den här frågan för jag har nämligen bott så fjällnära man bara kan, vi hade tom ett eget jävla fjäll ovanför huset, o vet ni vad?!?

MAN KAN KÖPA MJÖLK I FJÄLLEN OCKSÅ!!!!!!!!!
*grrrrrr....*
(o för den delen, hur mycket mjölk dricker ni när ni är i fjällen då? ska vara till konjaksgroggen då....)



Här kan ni få expert-tipsen direkt från mejeri-disken, är ni redo?

1. Det fínns affärer även i norrländska inlandet,
om utifall att ni har glömt bort det alltså ;-)




2. Gäller det saker som längre hållbarhet på grädde, japp,
kolla här bara! (om upp till elva veckor räcker alltså?)



3. Om ni vill ha mjölk som räcker lääääänge, här är alternativet:
 



Så, ska väl avslöja hur det där torrmjölksalternativet kom till, bara för skojs skull! Min fd, för läääänge sen fd jobbade tidigare på samma avdelning som jag på stora affären, efter några veckors evigt tjat om detta förbannade datum hörde jag honom, vänligt men oerhört ironiskt (häftig kombination va?) med len röst säga just det till en stackars kund...

Vi stod där med dagslevererad mjölk, that´s the best we can do folks! o kunderna fortsatte ändå att tjata om datum....
Vips hade han meddelat vilken exakt på vilken hylla den stackaren kunde hitta sin än "bättre" mjölk....hehe! Sånt kan jag leva på länge, länge :-)

För grejen är att även om man hamnat på ett tämligen hjärndött arbete så är vi ju ändå människor, men för alla kunder verkar vi vara ungefär lika mänskliga o intelligenta som de paket vi plockar fram......*suck*

Men nu, nu har jag suttit i telefon o allt, ska laga mat, särbot är halvvägs mot stora staden, för se, han åker nämligen FRÅN fjällen när alla stadsbor packar sina bilar fulla m mjölk, och flyr in till staden i stället, det är så man hanterar ev. turister, smiter därfrån!

Och om ni  undrar, japp - givetvis ska jag upp till byn o skotra jag med, men det blir veckan efter påsklovet om jag får välja, för då är alla turister väck från fjället och skoterlederna är ekandes tomma från 08-or som hetsar fram i tresiffriga hastigheter med övermusklade snömobiler... Då äntrar särbo o jag varsin antik skoter o pruttar omkring i våra stadiga 30-40 km/h och jäser i solskenet....

1 Malin:

skriven

Så skönt att ha mjölkallergi ha ha ha...slipper alla mjölkproblem :) Skämt o sido, hade jag fått välja hade jag velat tåla mjölk, ha en nice helg...Malin.

2 Magnus:

skriven

varför varför slutade norrmejerier med lång hålbarhetsmellanmjölken??? jag kunde bunkra upp med 4-5 st och leva på gröt allena... nja kanske inte riktigt ;)

gnällde på coops mejeripersonal några gånger, fast det var tur nog innan du jobbade där ;)

/exgrannen

3 litentanta:

skriven

Hejsan ex-grannen!

Så, du har hittat "hem" till mig här på nätet också ;-) Här sitter jag o har mig, jag dem mest osociala av dem osociala liksom .....



Angående mjölken så har jag faktiskt redan hunnit fråga... the biatch is back-varning kan man nog säga.. De måste tillverka så mycket varje gång de kör lång hållbarhets-mjölken för att det ska löna sig att det liksom inte lönar sig om inte "alla" handlar.... typ nåt sånt vagt....



Antar att jag skulle ha ringt o tipsat dem om hela den här fjällturismen kanske? Har ju varit ganska jobbig på den här fronten förr om åren men nu vågar jag liksom inte, jag "låssas"-jobbar ju bara ännu...



Men jag kunde ju påminna chefen, på där uppe där de gör mjölken du vet, om vår personalfest, han har nog inte glömt mig än hihi!



Åsså inte gnälla på Coop-arna mer nu, kom till ecgrannen så tar jag hand om det, om du prickar av mig de där ynka timmarna jag är där alltså ;-)



Kramen till dig kompis!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: