- Vi pensionärer har dubbla skatteavdrag, "om vi jobbar" ???

I dagens Dn Debatt  kan man läsa hur Göran Hägglund, KD,  på ett enkelt sätt förklarar hur vi pensionärer faktiskt har fått sänkt skatt och om vi väljer att arbeta, trots att det finns verkliga anledningar till våra pensioner. oavsett om det nu bara handlar om hög ålder eller trasiga kroppar har fått DUBBELT skatteavdrag....

Är bara tvungen att tjyva till mig ett riktigt vansinnigt citat, satt nämligen sekunderna innan och var fascinerad över att nu, nu har äntligen KD visat framfötterna på ett för mig vettigt sätt:

"Jag är stolt över jobbskatteavdraget. Men jag förstår också de pensionärer
som undrar varför de betalar högre skatt än den som har en inkomst från
arbete.

 Vi har inte lyckats fullt ut i den pedagogisk uppgiften att förklara att ingen
 pensionär fått höjd, utan sänkt skatt. Att skattesatsen är lika för den som
arbetar och den som har pension, men att den som har en inkomst från arbete
 därtill har ett skatteavdrag som syftar till att göra det mer lönsamt att arbeta.

 Ja, som pensionär har man till och med ett dubbelt jobbskatteavdrag om man
 fortsätter att arbeta efter 65 år."


Eftersom att det ju nu är sommar, solen står som spikar i marken och jag är både morgontrött och överhettad av både värme och ilska, så ska jag inte försöka ge mig in i nån vettig, saklig argumentation kring den här ledaren. Näpp, tänker inte göra bort mig mer än vanligt utan hoppas att ni själva går in på dn och läser, funderar och tänker över vad han nu egentligen menar med vad han skriver. Jag måste erkänna att jag som pensionär, tidsbegränsad sådan förstås, tillhör sista kullen av sådana innan alla sorteras in i kan jobba med verkar inte idas-fack alternativt, totalkörd för all framtid-facket och därigenom får en livslång pension, oavsett ålder och fysisk kondition.. är mer än vettigt partisk i frågan.

"Vi kristdemokrater medverkade vid årsskiftet till en första skattesänkning för
landets pensionärer. Den gav tillsammans med värdesäkringen av pensionerna
cirka 500 kronor mer i månaden för de pensionärer som har de allra lägsta
pensionerna."


Nu är jag tvungen att kolla upp det här i verkligheten och jag gör så, har ju nämligen folk i min omgivning som ligger på den absolut lägsta pensionsnivån, det har blivit en höjning.... Men om vi är ärliga, om vi står med fötterna ordentligt förankrade på marken, hur många av er skulle klara sig på en månadsinkomst på hela 6500:-

Jag tycker ivf att det här är en jävla massa skitsnack....

1 Angelica - fyrbarnsmamman:

skriven

ja det måste ju vara otroligt svårt att börja styra över barnens datavanor i den åldern. Man minns ju bara själv hur man var och hur vuxen man ansåg sig vara i den åldern ^^



Jag tycker nog att det låter som en rätt bra kombination det där med fiskaren och dess tävlinginstinkter, hehe


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: