- Kärnkraft? Nej tack



I dagens  Dn kan man läsa om Ewa Larsson, ledamoten i polisstyrelsen i Stockholm och före detta riksdagsledamoten,  som blev gripen för "för ofredande alternativt förargelseväckande beteende". Under dagen pågick nämligen omröstningen angående kärnkraften och en eventuell ökning av effekten i våra befintliga kärnkraftsverk här i Sverige.

Hela händelsen vilket ledde till gripandet beskrivs såhär i incidentrapporten från riksdagens säkerhetstjänst: "gruppen bar t-shirtar med texten "Kärnkraft - nej tack". Genom deras närvaro, val av tröjor (?) och agerande, ja, de reste sig ju upp för tusan (?!) så krävdes alltså ett polisiärt agerande, även om det hela avlöpte väldigt lugnt då inte ens rop eller banderoller användes...

Ibland är Sverige ett jävligt konstigt land, eller vad tycker ni? Just nu ger jag blanka tusan i om Ewa är ledamot i nån polisstyrelse eller ej, lugna aktioner, om man nu ens kan kalla det är alltså inte tillåtet men partier som Sverigedemokraterna ska få stå på våra gator och torg och vräka ur sig rasistiska uttalanden MED polisens goda minne och skydd?!?

Herregud... Även om jag redan visste att Sverige mer och mer blivit en skendemokrati med just kärnkraftsfrågan som ett högst aktuellt exempel, minns ni kanske folkomröstningen 1980?



*Lite extrafakta kring själva symbolen, "Atomkraft? Nej tack" som jag misstänker
att många lite äldre.....hjälp, med mig också minns bjuder Brygubbens blogg
från 2007 på - Anne Lund ritade märket

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: